0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är du säker på att det bara är en 40 W värmepump till 2472 m2 => 16 W/m2. Om elkassetten är på max 42 kW så blir det totalt 82 kW => 33 W/m2, det är på jäsken skulle jag säga.
Angående min gradminuter så bottnar den på följande inställning:Start kompressor - startdiff insats - diff tillsats (lite beroende på vad för tillsatstyp som är valt).Så om jag räknar på dina inställningar -60 -60 -220 -30 -30 -30 = -430 Minvärdet beror på övriga inställningar i meny 4.9.3, -3000 är bara om man maxar alla inställningar.Man kan ställa dom på -1000 -2000 -1000 och så når den -3000 totalt.
Men det du måste kontrollera är 5.1.12.Kolla att säkringsstorleken stämmer med husets säkringar.Du kan även läsa av att max steg stämmer med elpatronen.Kolla att strömkännarna i meny 3 visar nått också?
I projekteringen så gjorde de en energibalansberäkning som gav en energitäckningsgrad på 74%, men det byggde på att huset stod i Östersund och inte strax under barrträdsgränsen i Åre.
Är det säkert att det stod energitäckning? Effekttäckning skulle ha varit rimligare. En energitäckning på 74% betyder att värmepumpen inte ger högre effekt än 35-40% av maximalt värmebehov. Så dimensionerar man inte numer.
Man brukar säga att ett nybyggt hus drar ca 40 W/m² eller knappt det. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Åre är -22,4 °C enligt Boverkets tabell. Om effektbehovet då är 40 W/m² blir det 99 kW sammanlagt. Enligt NIBE's gamla dimensioneringsprogram blir då energitäckningsgraden 82%, effekttäckningsgraden 36% med en F1345-40 och aktivt borrdjup 907 m (med -0,5 °C inkommande KB i snitt). Det behövs en el-kassett på 65 kW som tillsats.