0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med ett så stort gradminutunderskott brrde väl eltillskottet gå till och jälpa till att höja temperaturen på värmevattnet.Det ska inte skilja 10 grader mellan beräknad framledning och verklig framledning.Är eltillskottet spärrat?[/quote@Svenske kocken, OKLART. Vet att huset käkar el iaf Vart kollar jag? Pumpen, F750.Just nu:beräknad framledning S1 44.1°Cframledningstemp. 1 rad EB100-BT61 46.1°Cframledningstemp. EB100-BT63 46.0°Creturledningstemp. 1 rad EB100-BT62 38.2°Crumstemperatur BT50 21.8°C
1 1/2 plan, SmålandsvillaByggår 2014, Nibe samma år.Ettrörssystem.Har svårt att få ok värme på av 5 radiatorer på övervåningen.och det har varit så sedan start. Allt luftat (senast igår). Ok i radiatorslinga uppe & nere men pumpen hade mycket luft. Frågan är hur jag ska får till värmen. De två sista radiatorerna på övervåningens slinga är givetvis barnens sovrum och dessa är längst ifrån VP`n.Radiator 1 är nästan rakt ovanför VP`n.I skrivande stund: Mätt av temperaturerna på radiatorerna efter termostaten.1. 332. 323. 304. 285. 26Hur ska jag få fason på detta? Injustering och strypa?
Låter som att termostaten inte öppnar. Tag loss den och motionera ventilen genom att trycka på lilla pinnen (spindeln) upprepade gånger så du känner att den fjädrar tillbaka. Den skall röra sig ca 3mm.
Är det kallt i rummen längst bort eller är det bara radiatorerna som är svalare? Kom ihåg utgångsläget på alla inställningar så du inte snurrar till det, kanske redan var det bästa som gick att få. Att inte boverket har förbjudit ettrörssystem i nybyggda villor är märkligt.