0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bergvärmepumpar brukar ha kompressorfri ventilationsåtervinning
Att skippa återvinningen helt är inget jag skulle rekommendera. Om man beaktar ett hus på 150 kvm ska en normal ventilation utbyta ca 50 liter luft per sekund. Vid den volymen blir den totala energiförlusten påtaglig utan återvinning i synnerhet när det börjar bli kallt ut. Det var något nytt för mig. Hur fungerar en sådan anläggning och hur stor blir värmeåtervinningen jämfört med tex FTX?
Någon som lyckats mecka ihop något bra? Det behöver inte vara samma fabrikat på Utedel, innedel och ventilation.Här på forumet handlar annars allt om kategoriskt ett fabrikat åt gången för att forumet är anpassat till offert och fabrikat.Det måste ju finnas en bra kompressordel, en bra innedel och en bra ventilation.
Ok, återladdning av borran via collectorn vilket faktiskt en bra metod om MRLINDELL kan tänka sig investera i bergvärme. Då behåller man den befintliga ventilationen dvs man behöver inte investera +150 tkr för FTX. Visserligen går en ny frånluftsmodul går på ca 15-20 tkr men det bör man kunna räkna hem på 3-4 år.Ang återladda borran har jag haft likande tankar men att ladda med uteluft efter jag läst om BRF-projektet i Täby. Jag har inte räknat på om det är lönsamt men med tanke på hur milt vädret numera är i Södermanland tänkte jag eventuell köra en test om jag kan hitta ett begagnat kylpaket el frånluftsmodul.
Förmodar du läst detta inlägg, eller?https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64660.0Om jag förstår dig rätt så liknar det denna lösning jag har.Min IVT 490 är också från 2003, har inte lagt några kostnader på service utan skött allt själv.Lösningen fungerar bättre än jag förväntat mig, loggningen visar en rak linje för rumstemperaturen, fast det är två system som jobbar i hop.LVVP Invest LVE09 är egentligen på för stor effekt så den går oftast på min effekten, köp begagnad för 1000:- .
Förmodar du läst detta inlägg, eller? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64660.0Om jag förstår dig rätt så liknar det denna lösning jag har. Min IVT 490 är också från 2003, har inte lagt några kostnader på service utan skött allt själv. Lösningen fungerar bättre än jag förväntat mig, loggningen visar en rak linje för rumstemperaturen, fast det är två system som jobbar i hop. LVVP Invest LVE09 är egentligen på för stor effekt så den går oftast på min effekten, köp begagnad för 1000:- .