0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag funderar på din kurva....En finjustering på 2.5 är högt om du vill ha 20 C inne.Blir det verkligen 20 C inne när det är varmare ute?Hur kom du fram till denna inställning?Jag skulle börja om med rumsgivaren inaktiverad (1.11 = 0)Kör så en månad i vinter och få till en kurva som ger hyfsat OK innetemp vid flera olika utetemperaturer.Om man typ justerar till det så det funkar OK vid ett begränsat intervall av utetemp så är man absolut inte klar.Sen kan man aktivera rumsgivaren.
Värmekurva 4.8 plus finjustering 2,5 ger höga temperaturer på radiatorvattnet. Vad är det för typ av radiatorer? Jag har 45/55 radiatorsystem och kör med värmekurva 3.9 och finjustering 0,8. Det ger 21 grader inne. Det kan vara så att det finns radiatorer som kortsluter flödet vilket betyder att pumpen får arbeta vid onödigt höga temperaturer. Håller med Carl. Börja med att inaktivera rumsgivaren och försök hitta lämplig kurva. Har man kommit fram till en kurva som ger rätt innetemperatur vid några plusgrader behöver den knäckas så att börvärdet vid -15 ute är ca 3 grader lägre än vad en rak kurva ger. Sen får man anpassa vid mellanliggande temperaturer. Ställ inte in för högt värde på rumsgivarpåverkan, tre brukar fungera bra. Ett högt värde kan ge onödigt många starter på pumpen.
Radiatorerna är baserade på gamla oljesystemet med 60-70grader i framledning. I ett rum har vi bytt radiatorerna (inför vintern 2017) då det rummet alltid var kallare än övriga rum. Vilket nu funkar bra.Rumsgivare är inställd på 4Tillskottstimer 180minRamptid öppna 60minRamptid stänga 5min
Men jag förstår inte varför det blev så varmt inne. Om det är 22,5 grader inne, börvärdet är 20 grader och rumsgivarpåverkan 4 ska börvärdesjusteringen ge en sänkning på 4 x (22,5-20) = 10 grader. Både elpatron och värmepump borde ha stängts av.
Kan du gå in i installatörsmenyn och kolla kopplingsdifferansen (1.4)?Om detta värde är för högt så kan det bli såna här konstiga effekter, tror jag.
Visar rumsgivaren rätt värde? Om 22,5 grader lästes av på en annan termometer och rumsgivaren till pumpen visar ett par grader för låg temperatur så att pumpens reglersystem utgår från en felaktig temperatur blir det för varmt.