0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, låter som att det inte är helt omöjligt.Jag har ändå fastnat lite i tankelopen att byta hela bergvärmepumpen. Allt har fungerat bra under åren och ingen tillsats har behövts att tala om.Vilken pump ska man byta till idag? Om Nibe är det F1255 eller S1255 samt vilken storlek. Har idag F1245-6 blir det då 6kW (1,5-6) eller 12kW (3-12) jag ska satsa på?Hur ska man tänka runt invertrar......några år sedan jag följt dessa intressanta maskiner🙂
Hur mycket tillsats har du förbrukat per år? Det säger ju en del om hur din 6 kW maskin är dimensionerad i förhållande till huset och hur stor maskin du kan tänkas installera. Men är du nöjd med din 1245-6 talar det för att köpa en likadan igen? Besparingen med en 1255 kommer vara marginell om din 1245 är vettigt dimensionerad.Jag hade lagt en dag på att byta vvb och hoppats på att den går några år till. // Magnus
Går det inte att svetsa beredaren bara?Annars hade jag gjort som DonPablo rekommenderat, bytt varmvattenberedaren.Skulle inte förvåna mig om pumpen går 10 år till efter det bytet.Du är ju nöjd i övrigt med pumpen så varför chansa på någonting annat.