Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Luftvärmepump till garage/verkstad
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Luftvärmepump till garage/verkstad (läst 2202 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nic
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
nic
«
skrivet:
16 november 2021, 14:18:38 »
Citera
Hej!
Jag har byggt ett garage/verkstad på ca 63 kvm. 2,7 m takhöjd. Jag planerar att beställa en Luftvärmepump för uppvärmningen. Isolering är ca 20 cm i alla riktningar. Jag kommer vara där mycket och vill att det ska vara fulluppvärmt hela året. Jag har för tillfället ingen alternativ värmekälla så jag vill att värmepumpen ska räcka så långt som möjligt. (Har dock lagt ner golvvärmerör i grunden). Jag bor i Dalarna. Jag har därför tittat på lite kraftigare varianter för att jag ska klara mig så långt som möjligt, men har svårt att bestämma mig. Som jag förstår så är det ingen nackdel att köpa kraftigare nu för tiden med tanke på varvtalsreglering.
Jag har främst tittat på dessa:
- Toshiba Daiseikai 9 Supreme 35 (vet att det finns 9.5 men den är dyrare, värt?)
- Daikin SX35-R
- Eventuellt Kazan 35 Extreme
Väldigt tacksam för råd kring detta. Föreslå gärna även andra pumpar. Vintern kommer och jag måste bestämma mig. Sen får man ju vänta några veckor på installation också.
«
Senast ändrad: 16 november 2021, 14:20:58 av nic
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10199
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Luftvärmepump till garage/verkstad
«
Svar #1 skrivet:
16 november 2021, 15:38:36 »
Citera
Det är ganska stor skillnad på t.ex. Avesta och Särna beträffande vintertemperaturer. I Avesta fungerar de flesta modeller (storlek 35) men i Särna måste man vara noga i valet om det inte finns någon kompletterande värmekälla.
Daiseikai 9 måste räcka bra till ett garage. 9½ är väl med automatisk fläktfunktion för kamin?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
nic
Nybörjare
Karma +0/-0
nic
«
Svar #2 skrivet:
16 november 2021, 15:58:08 »
Citera
Jag bor i Falun. Tack för svar.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10199
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
16 november 2021, 16:11:13 »
Citera
Ok. Falun har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -21 °C så de flesta modeller fungerar och ger hyfsad värmeeffekt. En till modell som blivit populär är t.ex. Mitsubishi Electric LN35 Hero 2 som går att få till skapligt bra pris.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
electroluxaren
«
Svar #4 skrivet:
17 november 2021, 15:08:27 »
Citera
gå upp till en LN50 så får du troligen mest chans att hålla tempen
Loggat
Thompa71
Expert på värmepump
Stad/land: Partille
Antal inlägg: 624
Karma +0/-0
Kön:
Installatör/servicetekniker luft/luft
Thompa71
«
Svar #5 skrivet:
17 november 2021, 18:01:47 »
Citera
Eller en Hokuo. 12 eller 14 vad du tror mest på. Håller bra värme när det kyler på ordentligt.
https://www.elon.se/fuji-electric-hokuo-14#pdp-manuals
Loggat
nic
Nybörjare
Karma +0/-0
nic
«
Svar #6 skrivet:
18 november 2021, 18:13:00 »
Citera
Tack för svar. Jag lutar mot Daiseikai 9 35.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
19 november 2021, 07:20:19 »
Citera
Daikin XRH40 ger bra med effekt när det är kallt, och klarar sig med 13A säkring, en LN 50 har bra effekt, men behöver 16A säkring - det måste man ha i åtanke om man väljer den.
Toshiba är också bra, men de brukar vara rätt dyra?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
nic
Nybörjare
Karma +0/-0
nic
«
Svar #8 skrivet:
19 november 2021, 08:27:55 »
Citera
Jag har haft tankarna på XRH40. Svårt (omöjligt) att hitta pris på den online. De priser jag fått från lokala installatörer har varit ganska höga.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8777
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #9 skrivet:
19 november 2021, 13:27:24 »
Citera
Vill man ha rätt mycket effekt när det är kallt ute kan det vara en ide att kika på nya Mitsubishi RW35 SU/MO
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #10 skrivet:
19 november 2021, 14:46:42 »
Citera
Såg du den finska testen på SUMO?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #11 skrivet:
19 november 2021, 14:53:27 »
Citera
Har inte sett den.
Såg någon av en Toshiba och ft25 , Toshiban hade lite märkliga värden så frågan är varför.
Synd att inte Scanoffice släpper dom på svenska som förr i tiden och även synd att dom numera bara verkar köra på högsta fläkthastighet vilket få använder.
Tidigare var det ca steg 3 av 4 på fläkten och 22 grader inställt vilket är en mer normal temperatur dom står på och blir då mer ett naturligt användande som testas.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #12 skrivet:
19 november 2021, 18:20:45 »
Citera
Richard, vart har du sett den finska testen av nya RW SUMO?
Försökte hitta den på Scanoffice hemsida men utan framgång
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #13 skrivet:
20 november 2021, 08:12:08 »
Citera
Hjärnsläpp av mig, testen jag tänkte på var på Ninja.
https://www.scanoffice.fi/wp-content/uploads/sites/11/2021/09/eufi29-20003443-t1-ft25.pdf
Men man kanske kan vara liiite orolig för att det är liknande på SUMO, även om det naturligvis bara är ren spekulation.
Och under förutsättning att jag tolkat den finska testen korrekt då jag inte förstår språket.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #14 skrivet:
20 november 2021, 09:36:56 »
Citera
Såg ut som NINJA 25 gav ca 3,5kW vid -15 och det är rätt nära vad som anges.
Verkningsgraden på en liten innerdel är alltid sämre så oftast hamnar dom ovanför dörrar/fönster där det är tajt om utrymme eller om någon vill ha en ”liten” innerdel för utseendets skull och kanske i kombo med cirkulation/kaminfunktion.
Ingen modell man väljer för en hög verkningsgrad.
Nya RW SUMO serien har en gigantisk innerdel och större utedel så vet inte ens hur dom kan bli jämförbara ??
Du får nog kika på testet av LN som finns på Finska sidan och högst troligen får man betydligt högre värden.
Dessutom på pappret väldigt låg ljudnivå på RW
Ser också bara kurvor/diagram och fattar inte allt som står
Hade dock önskat att dom testade alla modeller som förr i tiden med en mer ”normal” inställning på temperatur och fläkthastighet.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1109
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
GmbH
dagfinn saur
Mohaaa
rikardagren
tyke
svenske kocken
macman
Ehnvis
en.knapp
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info