0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
* Egenavgift = pension. Känns fel att kalla det för skatt. Fast man vet ju aldrig om man får se pengarna igen
Hej Rickard.CiteraVisst är egenavgiften Pension, och jag vänder mig inte direkt mot att betala den, men den borde kunna vara avdragsgill tycker jag.Ja Rickard den är redan avdragsgill, du drar c:a 25% från vinsten för att räkna ut hur stor del du skall betala in.Citat från skatteverket:Du får göra avdrag för avsättning för egenavgifter med högst 25 procent av underlaget. Underlaget är överskottet av näringsverksamheten före avdraget och med vissa justeringar.Från annan plats: En generell nedsättning av egenavgifterna får göras med 5% av underlaget. För enskilda näringsidkare är det maximala beloppet 9 000 kr per år.Fler tolkningar finns.CiteraFaktum är att jag skattar ca 75% av den vinst jag gör. (om man nu skall kalla egenavgiften en skatt)Du menar alltså att du betalar 66% i skatt på inkomst före skatt, ta du och ta fram slut-skattsedeln och räkna ut hur många procent skatt du betalat i förhållande till din inkomst så får du se hur många procent skatt du betalar.Jag är fullt medveten om att jag, om jag slår ut min extrainkomst på hela min inkomst, inte skattar så mycket i inkomstskatt i %, däremot så stiger andelen skatt på den del jag tidigare tjänat. Faktum kvarstår, på mina extrainkomster skattar jag ca 75%, att istället säga att skatten på min slutskattsedel stiger från 35% till 42% är samma sak, bara att den höga skatten är utslagen på fler tusenlappar. Med statistik kan man bevisa vad man vill, och jag förstår att det är det du försöker göra. Varken du eller jag har fel, jag förstår inte varför du skall försöka mästra mig på denna punkt. Jag skattar 52% på mina intäkter över brytpunkten, dessutom tillkommer netto, efter avdraget, ca 24% egenavgifter, give ore take nån procent. Vad som står på slutskattsedeln visar inte vad jag skattar på förtjänster över brytpunktenCiteraRäknar man som jag gjorde först, hur mycket som går bort i skatt av DET PRISPÅSLAG jag som företag gör på en vara så är det nog mer än 80% som går bort i skatter och avgifter i mitt enskilda fall. (med momsen inräknad alltså)Ja nu är det ju så att du betalar inte den momsen, den betalas av den som köper prylen av dig.Du bara utför inkasseringen av momsen åt staten.Jag har inte påstått att jag betalar momsen, läs bättre, jag skrev "hur mycket som går bort" av det prispåslag jag gör på en vara. Även här kritiserar du mig utan att jag gjort något fel. Vad är problemet?Jag försöker bara tydliggöra varför man måste göra så stora prispåslag för att få ut någon förtjänst efter moms, avgifter och inkomstskatt är betald/överförd eller avdragen, kalla det vad du vill.Ja och än en gång, om du inte tror på detta kan du väl vända dig till någon som du litar på och som verkligen kan skattereglerna.Vill du inte veta hur det verkligen är med skatter.Är det samma sanningshalt i det du skriver om VP också.Nu vet ju inte jag vad du har för kompetens, men jag har varit i kontakt med skattemyndigheten och två av varandra oberoende personer i denna fråga. En revisorsassisten och en bokföringsassisten (de som gör jobbet åt revisorerna) om inte skattemyndigheten eller de som sköter bokföringen åt de företag som anlitat "revisorer" kan skattereglerna, vem skall jag då vända mig till. Leif Silberski? Kan tillägga att alla tre jag varit i kontakt med verifierar min uppfattning om hur skatten skall beräknas.'När det gäller egenavgiften verkar det dock finnas några olika alternativ beroende på hur stor vinsten blir. Kontentan av de svar jag fått är dock att jag på en fiktiv vinst på 100 000 kr skall betala in någonstans mellan 21 och 24000 kr, lite beroende på vem man frågar. Om det är 21000 eller 24000 kr saknar större betydelse så jag tycker inte att jag behöver lägga ned mer tid på just den frågan än jag redan gjort.Jag hävdar fortfarande att jag kommer att skatta bort ca 75% av de extrainkomster jag gör. Jag klagar inte, jag bara konstaterar detta, och anför det som en förklaring till varför företag som gör rätt för sig tvingas lägga på så stora påslag som de gör på de varor och tjänster de säljer.MVHMesser
Visst är egenavgiften Pension, och jag vänder mig inte direkt mot att betala den, men den borde kunna vara avdragsgill tycker jag.
Faktum är att jag skattar ca 75% av den vinst jag gör. (om man nu skall kalla egenavgiften en skatt)
Räknar man som jag gjorde först, hur mycket som går bort i skatt av DET PRISPÅSLAG jag som företag gör på en vara så är det nog mer än 80% som går bort i skatter och avgifter i mitt enskilda fall. (med momsen inräknad alltså)
JAG tvivlar INTE på sanningshalten i det du skriver om VÄRMEPUMPAR.Det var nästan ett litet på studs
Den här var fin den också"En generell nedsättning av egenavgifterna får göras med 5% av underlaget"De e inte många som vet vad det betyder. MVHMesser
Betalar du fortfarande inkomstskatt på egenavgifterna?