0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK Rickard, tänkte jag skulle börja med procent räkning.Dom flesta känner till att vi har 25% moms i Sverige, det betyder att vi lägger på 25% på pris utan moms, om vi då tar nått som kostar 80 kr och lägger på 25% så får vi pris inkl moms blir 100 kr.om vi nu vill veta hur mycket av dessa 100 Kr som är moms så kan vi inte ta 25% utan vi måste ta 20% av 100 Kr vilket blir 20 kr moms.Det här beskriver egentligen att det finns två procentsatser beroende på om man lägger till moms eller räknar ut hur mycket procent som ingår, i det här fallet var det moms.Samma princip gäller när man räknar ut sociala avgifter på lön.Om du betalar ut en lön på 100 kr så skall du betala in c:a 31% till staten det blir en kostnad på 131 kr för företaget vilket är helt avdragsgillt.Om du nu har räknat ut att du har 131 kr kvar i bolaget som vinst så genom att ta ut en lön på 100 kr, vilket blir en kostnad på 131 kr för bolaget så kommer din vinst att bli noll kr i bolaget.Så för att få reda på att du kan ta ut 100 kr i lön enligt ovan måste du räkna ut hur stor del av de 131 kr i vinst som skall bli sociala avgiften det kan du göra genom att multiplicera 131 kr med c:a 24%.Och hur kom jag då fram till c:a 24%, jo det gör man genom att ta 31% av hundra kronor vilket blir 31 kr, vilket summerat blir 131 kr.Om jag nu tar 100 kr dividerat med 131 kr multiplicerat med 100 så får jag hur många procent av 131 kr blir 100 kr vilket blir 76,33% och då kan man ju räkna ut att det man tagit bort från 131 kr blir 100% minus 76,33 %.Du kan prova den uträkningen mot moms för att förstå principen.Som du ser är det så att om du vet vilken lön du skall ta ut innan du beräknar resultatet för bolaget så blir vinsten noll.Självklart skall det ju bli samma resultat om du har vinst i bolaget varvid det blir lön eftersom du har enskild firma.Hoppas du kan förstå det jag skrivit, det är inte det lättaste men försök.MVHMesser