Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Max ström NIBE F1155-6kW ???  (läst 2196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Max ström NIBE F1155-6kW ???
« skrivet: 01 november 2021, 08:58:34 »
Jag funderar på att skaffa elbil och börjar fundera lite över tillgänglig ström i huset (huvudsäkring 16A). När jag läser i NIBEs installationshanbok säger den att max ström för min pump är 12A, men det blir ju mer än 6kW om man räknar lite snabbt resistivt (8,3kW).
Vad kan man räkna med är maxströmmen i praktiken? Och när kan man räkna med att man tar ut maxström? Är det varje gång man producerar varmvatten eller är det bara vid extremt kall väderlek?

Till saken hör att jag kan inte använda mig av värmepumpens inbyggda effektvakt eftersom laddning av elbil kommer att ligga på en annan elcentral än den där värmepumpen mäter. Lite olyckligt att det blev kopplat så, men så är förutsättningarna just nu.
Man kan naturligtvis använda sig av en laddbox med lastbalansering (effektvakt) men då måste den mäta vid huvudsäkringen/elmätaren och jag har idag ingen elmätare med HAN/P1 port så det låter sig inte göras.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #1 skrivet: 01 november 2021, 09:30:42 »
Jag funderar på att skaffa elbil och börjar fundera lite över tillgänglig ström i huset (huvudsäkring 16A). När jag läser i NIBEs installationshanbok säger den att max ström för min pump är 12A, men det blir ju mer än 6kW om man räknar lite snabbt resistivt (8,3kW).
Vad kan man räkna med är maxströmmen i praktiken? Och när kan man räkna med att man tar ut maxström? Är det varje gång man producerar varmvatten eller är det bara vid extremt kall väderlek?

Till saken hör att jag kan inte använda mig av värmepumpens inbyggda effektvakt eftersom laddning av elbil kommer att ligga på en annan elcentral än den där värmepumpen mäter. Lite olyckligt att det blev kopplat så, men så är förutsättningarna just nu.
Man kan naturligtvis använda sig av en laddbox med lastbalansering (effektvakt) men då måste den mäta vid huvudsäkringen/elmätaren och jag har idag ingen elmätare med HAN/P1 port så det låter sig inte göras.

Bara att räkna om, 12*230 (kompressorn är 1-fas) = 2730 W

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #2 skrivet: 01 november 2021, 09:45:51 »
Bara att räkna om, 12*230 (kompressorn är 1-fas) = 2730 W

Aha, jag trodde den var 3-fas. Det förklarar varför jag har så osymmetrisk belastning ibland när jag tittar på strömförbrukningen i NIBE uplink.

Men det var ju lite sämre nyheter för elbilsladdningen.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #3 skrivet: 01 november 2021, 10:27:08 »
Aha, jag trodde den var 3-fas. Det förklarar varför jag har så osymmetrisk belastning ibland när jag tittar på strömförbrukningen i NIBE uplink.

Men det var ju lite sämre nyheter för elbilsladdningen.

Kollade nu när den slog om till varmvatten produktion och då var det totalt 5,3A på fas 1. Kompressorn gick i 65 Hz.
Ingen hemma i huset men lite el går det väl förutom kompressorn.

Tydligen går den inte på max när den gör varmvatten, vilket var goda nyheter för mig.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #4 skrivet: 01 november 2021, 11:58:54 »
Den gör säkerligen varmvatten lite efter behov, ska temperaturen på vv bara toppas upp lite så kör den lugnt men har man tömt vvb drar den säkert på rejält. Min 1155-12 gör så. Men max frekvens kör den bara för att värma huset vad jag har sett.

// Magnus

Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #5 skrivet: 01 november 2021, 13:57:30 »
Aha, jag trodde den var 3-fas. Det förklarar varför jag har så osymmetrisk belastning ibland när jag tittar på strömförbrukningen i NIBE uplink.

Men det var ju lite sämre nyheter för elbilsladdningen.
En 1-fas laddare ? Det kan vara lösningen för dig.
D

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #6 skrivet: 01 november 2021, 14:07:03 »
En 1-fas laddare ? Det kan vara lösningen för dig.
D

Enfasladdare pÃ¥ en annan fas än kompressorn skulle kunna vara ett alternativ. Jag fÃ¥r fundera över det.  tummenupp

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #7 skrivet: 01 november 2021, 18:23:52 »
Elpatron ligger dock på de andra faserna. Används när det är som kallast, gradvis ökande. Även vid legionellakörning var 14:e dag. Kanske är bättre att säkra upp ett steg om det inte räcker?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #8 skrivet: 01 november 2021, 19:02:13 »
Elpatron ligger dock på de andra faserna. Används när det är som kallast, gradvis ökande. Även vid legionellakörning var 14:e dag. Kanske är bättre att säkra upp ett steg om det inte räcker?

Så elpatronen används vid legionellakörningen? Det var intressant info.
Vore ju bra om man kunde schemalägga legionellakörningen så man vet när det görs, men det kanske inte är möjligt.

Det kanske landar i att jag fÃ¥r säkra upp, men man mÃ¥ste ju utreda möjliga alternativ först.  :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #9 skrivet: 01 november 2021, 19:05:48 »
Så elpatronen används vid legionellakörningen? Det var intressant info.
Vore ju bra om man kunde schemalägga legionellakörningen så man vet när det görs, men det kanske inte är möjligt.

Det kanske landar i att jag fÃ¥r säkra upp, men man mÃ¥ste ju utreda möjliga alternativ först.  :)
Tror du kan ställa in. Tror den är kl 3. Kolla servicemenyn, håll inne bakåtpil 7 sekunder.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #10 skrivet: 01 november 2021, 19:11:27 »
Tror du kan ställa in. Tror den är kl 3. Kolla servicemenyn, håll inne bakåtpil 7 sekunder.

Tack! Ska kolla upp det.

Annars hittade jag i manualen att det finns möjlighet att schemalägga blockering av både tillsats och kompressor. Det kan ju också vara en framkomlig väg att blockera några timmar på natten och köra laddningen av bilen då.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #11 skrivet: 01 november 2021, 19:48:19 »
Tack! Ska kolla upp det.

Annars hittade jag i manualen att det finns möjlighet att schemalägga blockering av både tillsats och kompressor. Det kan ju också vara en framkomlig väg att blockera några timmar på natten och köra laddningen av bilen då.

Hittade också att extern blockering går att styra via AUX-ingång så då kan ja ju koppla det via lämplig reläenhet till mitt hemautomationssystem och styra det den vägen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #12 skrivet: 01 november 2021, 20:13:56 »
Eller så gör du det enkelt för dig och låter strömbegränsningen/trafona i systemet blockera elpatron om något annat lastar fasen/faserna.
Daikin

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #13 skrivet: 01 november 2021, 20:27:02 »
Eller så gör du det enkelt för dig och låter strömbegränsningen/trafona i systemet blockera elpatron om något annat lastar fasen/faserna.
Daikin

Som jag skrev i första inlägget sÃ¥ gÃ¥r det tyvärr inte eftersom jag har tre undercentraler pÃ¥ fastigheten som alla matas frÃ¥n huvudsäkringen/mätarskÃ¥pet vi tomtgräns. Värmepumpens avkännare för effektvakten sitter i en undercentral, medan billaddningen kommer att vara pÃ¥ en annan. 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Max ström NIBE F1155-6kW ???
« Svar #14 skrivet: 01 november 2021, 21:44:38 »
Hur långt bort är mätarplatsen, du kan i princip skrapa ner en teleledning 4X0,5 och sätta trafona där, sen att bara skrapa ner kanske är för mycket sagt, men en 16 mm polytenslang går bra som skydd och det går att ha utan att blinka 50 meter till skåpet om det behövs så långt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!