Att vätskenivån i expansionskärlet ändras när pumpen startar och stannar betyder att det är luft i köldbärarslingan. Förhoppningsvis kommer luften att vandra över till expansionskärlet men det kan ta någon vecka eller så. Se till att fylla på mer vätska om nivån blir för låg.
Det är tydligt att kompressorn går men det är konstiga värden. Jag förmodar att drifttiden är sedan byte av kylmodul 2010, det blir inte rimliga värden annars. I så fall har pumpen gått 3700 timmar per år. Ligger huset i mellersta Sverige ska pumpen klara av att värma huset ner till några minusgrader utan att elpatronen behöver gå in.
Nu har kompressorn gått 20 timmar av 23 och tillsatselen 8 timmar. Det är en dödssynd om elpatronen kopplas in innan pumpen går kontinuerligt. Kompressorn ska aldrig stå still när tillsatsel behövs. Det är problem nummer ett.
Problem nummer två är att det är rätt varmt för tillfället. Det är obegripligt att det behövs tillsatsel nu.
Om man sedan betänker att deltaT för värmebäraren är nästan noll undrar jag om pumpen levererar någon värme att tala om. Köldbärargivarna kan ha havererat så de litar jag inte på. Det verkar vara cirkulation i köldbärarkretsen och det är ytterst osannolikt att bergets temperatur skulle vara 11 grader, möjligen kan man nå det i ett djupt borrhål i sydvästra Skåne.
Det vore bra med lite information om huset. Var det ligger, storlek och isoleringsstandard eller byggår. Ungefärlig utetemperatur senaste dygnet är också intressant. Hur många kWh el gick det åt i september?
Det är bara att ta fram skruvmejseln. Cirkulationspumpen bör gå när man lossar mutter så att man ser att axeln snurrar, det är ett mejselspår i den så det syns lätt. Det kommer förmodligen en skvätt vatten när man lossar muttern så ha en trasa i beredskap.
När jag stängde av cirkpumpen rasade graderna på vb-r, men tyvärr tappade vb-f lika mycket men då mer utdraget, så acken lyckades kylas ned en del innan jag drog igång den igen. CP ovanför ack tycks alltså vara för huvudvärme, både VV och VB, mao nödvändig att ha i drift.
Skruvade lite på cirkpumparna, den ovanför ack spottade lite rostigt(?) vatten, sedan rann det ut klart och fint, men runt skruven fanns det en del rost som gick att få bort med trasan. Skruven/muttern var dock inte rostig, gängade fint och sitter bra. CP för VB i VP skruvades också på, men där fanns det inget flöde på samma sätt som med den ovanför ack, däremot gick pumpen utan problem.
Däremot så tror jag nog att det är så som du säger, kompressorn körs nog inte öht. Sätter jag manuellt igång VP i med KB 1 och EP 1 (alltså KB igång med endast tillsats) märks det inte av någon skillnad, varken på temp eller ljud/vibrationer. Däremot klickar VP'n, och lampa lyser grönt för kompressor när den skall vara igång. Kan det vara så att den går i fel fasföljd eller dylikt? Vi har haft problem med en av faserna i nollan, vattenfall fick slå av huvudström för att elektriker skulle kunna åtgärda problemet, vilket skall ha gått utan några vidare problem.
Om jag kikar på elektroniken under huven på VP lyser fasföljdsvakten grönt, vilket enligt manual betyder att det finns spänning, men skall lysa orange vid rätt fasföljd. Tänker om kompressorn havererat då det är en scroller ifall faserna har strulat och nästintill brunnit upp..?
Huset är byggt 1992, befinner oss i västra götaland, yta enl. energideklaration är 640m^2. Utetemp har väl legat runt 10C, +-3C.
Köldbärarsidan verkar må mycket bättre nu, inget porlande och nivåkärlet börjar stabilisera sig, relativt med hur det var tidigare i alla fall. Så det är ju bra.
Tacksam för dina svar.