0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej , Du får nog berätta lite mera om detta hus.Storlek, Det verkar vara en större fastighet detta?Vad är dina problem?Mer än du vet inte vad du ser?Har du inte också skrivit på bygga hus forumet om detta?MVHTony
Det är en ganska komplicerad anläggning. Jag skulle vilja rekommendera dig att ta dit en rörmokare som luftar och fyller på systemet. Han kan på samma gång rensa smutsfilter och testa övertrycksventiler. Förhoppningsvis kan du hitta samma som installerat värmepumpen. Nibe borde veta vem som rapporterat in installationen.Det är många kranar som du aldrig behöver röra, de är mer frågan om avstängningsmöjlighet vid underhåll. Om du tar dit en rörmokare kan du få reda på var du kollar och var du vid behov fyller på värmesystemet, samt var detta avluftas. Han kan även visa var du kollar och eventuellt fyller på köldbärare. Du kommer även att se hur han rensar smutsfilter. Det kan vara värt några kronor.
Gällande kb-in, dvs rör från kollektor till VP är stängt (ventilratt åtdragen helt), det kan väl inte vara rätt?kb-f 11Ckb-r 11C (-12C)Verkar märkligt, eller?Bild 1 är det understa röret som är strypt
Vad är det för ventil som är stängd? Är det den till vänster om manometern som visar noll? Om ventilen på köldbärarkretsen är helt stängd kan värmepumpen inte fungera. Den kommer att stanna rätt omedelbart genom att lågtryckspressostaten löser ut. Är ventilen stängd är det inte märkligt att köldbärartemperaturen är 11 grader då de kommer att visa den temperatur som är i rummet i och med att det inte är något flöde i köldbärarkretsen. Det är tre köldbärarslingor vilket brukar betyda att det är en riktigt kraftig pump. Vad är det för effekt på den?
Det ser ut som att det är 3 slingor KB, kan inte tro att det är 3 borrhål utan kanske jordvärme, det bör sitta ett kärl, i bland av plast eller i metall på KB, oavsett mot tank eller system för att ta upp tryckvariationer som blir när KB kallnar eller blir varmare. Alla kranar vid golvet ska vara öppna, sen det med injustering av flödet så det blir lika på varje slinga är något annat. Den röda högra ventilen är den på samma rör som manometern så ska den vara öppen. Samma temp in och ut på KB , inget flöde, kolla pumpen ( isolerade i VP ) att den går som de ska. Mer KB måste till för att det ska bli bra. Ca tryck på KB är 0,5 - 0,8 bar på manometern som syns.
Båda cirkulationspumparna körs, som sitter i VP, den till värme drog jag ned från läge 2 till 1 för att få bättre delta-t för vb, men ligger fortfarande bara någon grad i skillnad.
Är den rektangelmarkerade ventilen verkligen stängd? I så fall kan inte värmepumpen fungera. Huset värms av elpatronerna. Nivåkärlet på KBin med säkerhetsventilen på toppen ska vara fyllt med köldbärarvätska till ungefär hälften, nivån är inte kritisk. Om värmepumpen inte går blir deltaT på varma sidan noll men ofta visar givarna lite fel så någon grads skillnad även vid stillastående pump är inte ovanligt. Under drift brukar deltaT vara 5-10 grader. Fungerar värmepumpen? Hörs det att kompressorn går ibland? Det ska märkas utan problem när pumpen är på 15 kW. Stängd ventil på köldbärarkretsen, ett deltaT för köldbärarkretsen som är noll och i princip noll grader temperaturskillnad mellan VBin och VBut är i min värld en pump som inte inte går och inte heller kan göra det.
Tittade närmare på bilden med skylten. Där står det att tillverkningsår anges på annat ställe så pumpen är inte tillverkad 1998. Installationen ser också väl fräsch ut för att kunna vara så gammal. Föreslår följande: läs av drifttidsmätarna, gör samma sak i morgon och informera oss om vad det blev för värden.
Manometern på köldbärarröret ska visa noll. Det är ju knappt någon nivåskillnad mellan vätskeytan i expansionskärlet och manometern. Det verkar finnas en hel del luft i köldbärarsystemet. Fyll på mer köldbärarvätska. Det kan ta lång tid innan all luft har drivits bort från köldbärarkretsen. Kontrollera att cirkulationspumpen ovanför ack fungerar genom att lossa muttern i motoraxelns förlängning och se efter om axeln roterar. Ett väldigt varmt motorhus, som dessutom, av beskrivningen att döma, verkar vara varmare än vattnet som pumpas runt, brukar vara ett tecken på att pumphjulet inte snurrar. Att motorn brummar är inget tecken på att pumpen fungerar, den brummar även när pumphjulet inte snurrar. Det kan komma en skvätt vatten när man lossar muttern.