Håller med om felskrivningen: "inte åt mer energi för SUMO att skapa värme oavsett om det är -2 eller – 25 grader ute"
Det innebär i klartext att de säger att deras maskin har samma COP oavsett det är -2 eller -25.
Det korrekta hade varit att den bihåller nominell uteffekt oavsett om det är -2 eller -25 grader ute. (Men med större energiåtgång)
Men då glömmer de också säga att den kan ge mer än nominell effekt vid -2...
Jag förstår inte varför det skall dribblas med data på detta sätt, vi som säljer värmepumparna får själva sitta och göra listor så det går jämföra maskinerna vid specifika temperaturer och föröka förklara på vilka sätt de blivit förda bakom ljuset av marknadsförarna.
Man får ju verkligen hoppas att de tror mer på mig än på broschyrerna.
Jo, det är ett rätt saftigt pris på de maskinerna, skall bli intressant att se hur många som struntar i det relativt höga priset och köper ändå.
Reagerar lite på de "små säkringarna" på maskinerna, på Caldo 40 har vi mätt upp över 13A på full effekt vid plusgrader, och ändå skall Sumo 35 klara sig med 13 A trots att den verkar ha en kraftigare kompressor.
Visst, normalt så går ju aldrig kompressorn för fullt vid plusgrader, och de drar mindre om det blir riktigt kallt, men ändå.
Kanske stryper de maxeffekten vid varmare temperaturer?
Noterar också att de tappar lite mer uteffekt mellan -15 och -25 jämfört med Caldo, rätt stor skillnad faktiskt, man kan ju undra vad som händer när man går ännu lägre, som vi gör varje vinter här i Norrbotten.
Det där med avfrostningen är nog både och, Mitsubishi har väldigt sällan problem med igenisade maskiner - kanske för att de har en maxtid som gör att de avfrostar även om "logiken" säger att det inte behövs, maskiner med smart logik kan ibland luras av t.ex. tvära temperaturstegringar eller väderomslag som gör att de isar på.
Troligen finns en gyllene medelväg, och en avfrostning kostar inte många ören, bättre någon gång för mycket än någon gång för sällan kan jag tycka.
Om jag designade en avfrostningslogik så skulle nog även jag lägga in en avfrostning efter x antal timmar oavsett om det behövs eller ej, om inte annat för att återföra olja, säkerställa att kondenserad köldmedia inte börjar byggas upp i förångaren och så vidare.
Att hela avfrostningen bara tar 3 minuter har jag svårt att tro, men det får vi väl se så småningom.