Hej
Jag har en surdeg till värmepump, en Caldo X25, den fick problem i fjol som jag nästan botade genom att flytta innetempgivaren, det läckte varm luft från utloppsluften till tempgivaren, chassit är lite deformerat så skumtätningen inte håller tätt, har nog varit så sedan den var ny.
Den har gått hyffsat tills igår, med hyffsat så har den fungerat som följer, kompressorn startar, går länge, sedan börjar den blåsa lite luft och luften är riktigt varm, för varm tycker jag, efter en liten stund stannar fläkten och kompressorn fortsätter att gå, efter en liten stund så börjar den blåsa luft igen och det kan upprepas några gånger innan den kan värma rätt länge för att då sluta blåsa och stänga kompressor och stå en stund sedan börjar den om igen, den har väldigt svårt att gå ner på låg effekt en längre stund, är värmebehovet stort så verkar den tuffa på hyffsat normalt, precis som om den inte blir nöjd med tryck eller temp på köldmediat, kan ju vara lite i maskinen men tillräckligt för att inte sätta felkod.
Igår stod den stilla när vi kom hem, fick inte fart på den, bröt strömmen och fick fart på den igen tills idag, tog fram manualen och försökte få fram felkoder.
Något stämmer inte riktigt i anvisningen, ett pip följt av två korta ska indikera ett fel vad jag kan läsa mig till, hur som helst så får jag ett korta pip på nästan alla felkoder utom följande.
EA, fel vid växling mellan kyla/värme. Långt pip enbart, detta tror jag kan vara felet då den nu börjar behöva avfrosta.
E1 Fel i kretskort, två korta pip enbart
E5 OL startad, två korta pip enbart
E6 Fel kompressoruppstart, två korta pip enbart
E7 Fel på DC fläktmotor, två korta pip enbart
Några tankar om denna maskin, ska jag kosta på den eller köpa en ny, kan ju vara lite vanskligt när den verkar ha mer än ett fel. Den är tillverkad 2015.