0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Har införskaffat en Altherma 3 TopGrade men blev bra förvånad när installatören skulle ansluta utomhusenheten med vatten. Vi har hela tiden diskuterat en maskin med gas i kylkretsen för att slippa frysrisken och känner oss således lite bortgjorda.Enligt installatören ska alla Top Grade köras med vatten, är det verkligen så och isf varför har man valt den lösningen när vanliga Altherma 3 körs med gas? Tycker det är en stor nackdel och dessutom väldigt svårt att utläsa från specifikationerna, vår maskin finns dessutom inte ens med i Daikins produktblad och går inte heller att hitta på nätet. EPRA16DAW1
Denna maskin finns att hitta på vår hemsida.Alla TopGrade är kopplade med vatten.Anledningen är mängden köldmedium (R32) och de brandskyddslagar som finns.mvhD
Zubadan klarar inte alls lika höga framledningstemperaturer som TopGrade när det blir kallt ute. Beror på hur ens värmesystem är dimensionerat och DVUT.
Förresten, någon som vet hur långt ner i temperaturen som vanliga ahlterma 3 kan leverera 65 grader? Skulle vara intressant att veta.
Jag vet..Altherma 3 R3265 C ner till +10 C med kompressor.55 C ner till -15Ecodan 75AAY (R410A):60 C ner till +250 C ner till -15Zubadan 140:60 C ner till -555 C ner till -1548 C ner till -20Top Grade 14-18:70 C ner till -1565 C ner till -28Observera att även om värmesystemen inte alltid kräver högre framledningar så gör tappvarmvattnet det. Räkna med att framledningen på VV produktion ligger upp till 5-10 C högre än inställt börvärde beroende på tanklösning.D.v.s. en tank temp på 55C kräver 60-65 C i framledning.'MvhDaikin
T.ex. Eskilstuna har DVUT -18,3 °C och Västerås -18,4 °C enligt Boverkets tabell. Bor ni ute på landsbygden eftersom du är orolig för längre strömavbrott på vintern? Väldigt många luftvattenvärmepumpar har vatten i utedelen. Vill man skruva en del går det att sätta batteri-backup på laddpumpen för att hålla igång cirkulationen några timmar extra. Tror det var på byggahus-forumet jag läste om det.
Finns det någon prefabricerad lösning för reservkraft som går att köra på topgrade eller blir det hempul?
Förstår inte denna fråga ?Vad gäller vatten ut så ä det inga problem i sig. Tänk på att Nibe/CTC/IVT har alla jobbat med vatten ut i alla år och gör det än idag. Skulle detta vara ett stort problem så skulle det skrivas mer om det.Är du orolig för sönderfrysning så kan du be installatören om att han installerar två Afvalve 1 som dränerar ut allt vatten om det är strömavbrott och vattnet faller under +3 C i temperatur.Vad gäller deras kunskap så kan jag ej uttala mig om just denna installatör. Men ställde du frågan om Top Grade är en monoblock eller split så svarade de rätt. Detta är en split. En vatten split. Vanliga Altherma 3 är en köldmediesplit. En monoblock är en fristående utomhusenhet som har all styrning / cirkpump / e.t.c. inmbyggt och kan jobba helt fristående.Top Grade kan inte jobba fristående och är således ingen monoblock.MvhD