0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En klassiker som finns nu är Mitsubishi Electric Hero 2 LN25. Går att få i några olika färger. Men Skånes klimat är milt så det finns många olika modeller som kan passa. Andra bra tillverkare är t.ex. Panasonic, Toshiba, Daikin, IVT/Bosch, Fujitsu. Sök på återförsäljare nära dig och se vilka offerter du kan få.
Som Josth antyder är det de japanska kvalitetsmärkena man ska titta på. Framgår även av det här forumet vilka märken som klarar sig bäst utan problem.För att få prisbilden för olika modeller kan du titta på en "postorder"firma som Polarpumpen och där framgår också lite om maxeffekt och SCOP.I norra Skåne finns det nog seriösa lokala installatörer.Själva blev vi tvingade att fly mångkulturen ut till rena landsbygden där inga installationsfirmor finnes. Har haft tur med "postorder"installatörerna hittills men skulle hellre välja en lokal välmeriterad firma.Två Mitsubishi Electric och en Panasonic i två byggnader fungerar fint.Kan tipsa om sänkta priser på gamla modellen när en ny modell lanseras.En Mitsubishi Electric FH fick jag för tokbilligt pris när den nya modellen LN kom.Kanske kan du pressa priset hos lokal ÅF om du håller koll på det här.Skulle jag köpa värmepump nu så kanske det blev det en Toshiba Daiseikai 9 Supreme som nu sjunkit i pris när den nya version 9.5 med ytterst marginell "förbättring" kommit.
Jag har nu fått information om att den installatör jag vält installerar IVT och Daikin, vad rekommenderar du?