Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Minska antalet starter per dygn för Nibe 1215-10
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Minska antalet starter per dygn för Nibe 1215-10 (läst 1575 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
D
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 22
Karma +0/-0
D
«
skrivet:
05 september 2021, 23:25:30 »
Citera
Vi har en åtminstone 15 år gammal Nibe Fighter 1215-10 i ett 50-talshus utanför Stockholm på ca 140+100 uppvärmda kvadratmeter. Under perioden maj-september används pumpen endast för varmvatten (förvärmning som sedan "toppas upp" i en separat VV-beredare). I större delen av huset har vi vattenradiatorer, men i ca 40 kvadrat av källaren sitter vattenburen golvvärme. Kurvlutning 9; innertemp ca 20 grader under vinterhalvåret.
Jag har under det senaste året loggat starter och drifttid för pumpen och tycker att antalet starter är för högt. Så här ser snittvärdena ut för antal starter och drifttid:
Sommartid, bortresta:
2,5 starter/dygn
0,1 timmar/dygn
Sommartid, hemma:
8 starter/dygn
0,7 timmar/dygn
Oktober
30 starter/dygn
6 timmar/dygn
December
31 starter/dygn
9 timmar/dygn
Februari
28 starter/dygn
14 timmar/dygn
För hela året blir det ca 2.500 driftstimmar och runt 9.000 starter.
Det som jag funderar över är bland annat att antalet starter per dygn varierar så lite under hela den del av året då pumpen används för uppvärmning av huset, samt förstås att snittet är mer än en start i timmen.
Några idéer om vad jag bör kontrollera?
«
Senast ändrad: 05 september 2021, 23:29:11 av D
»
Loggat
944_Driver
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kumla
Antal inlägg: 1663
Karma +0/-0
Kön:
944_Driver
SV: Minska antalet starter per dygn för Nibe 1215-10
«
Svar #1 skrivet:
06 september 2021, 22:14:05 »
Citera
Lite liten vattenvolym i systemet kanske?
Det första och enklaste du kan kolla på är gradminuter för start, testa att sänk värdet och se om du märker att temperaturen inne börjar svänga något.
// Magnus
Loggat
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.
D
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
D
«
Svar #2 skrivet:
15 september 2021, 21:11:56 »
Citera
Tack för tipset! Idag började jag värma upp huset för första gången för säsongen då innertemperaturen gick ner mot 18 grader och det inte tycks komma något mer varmt väder under den närmaste tiden. Jag gjorde ingen jätteförändring, men höjde från 60 till 100 gradminuter samt sänkte gränsen för varmvattenvärmning från 44 till 40 grader. Vi får se vad det gör för skillnad.
Jag kollade även differensen mellan framlednings- och returtemp under en hel cykel för pumpen och den tycktes ligga på 5-6 grader vilket jag har förstått är ett normalt värde.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35469
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
16 september 2021, 06:15:41 »
Citera
Kolla också TS-min, den tvångsstartar/stoppar kompressorn om är och börvärde avviker mer än det inställda värdet, det kan du i princip öka hur mycket som helst, jag hade det på 17 grader för att det inte skulle störa regleringen.
När du ökar gradminuterna som du gjort så får du färre starter, men också lite högre temp i slutet av varje driftscykel, det försämrar COP en aning, och kompressorn får i slutet av cyklen arbeta med högre tryck - så den typen av slitage ökar också en aning.
Huruvida antalet starter eller höga tryck påverkar livslängden tvista de lärde om, men jag gissar att det går på ett ut.
Vid högre värde på gradminuterna så är det än viktigare att du höjer värdet på TS-min eftersom skillnaden är/bör ökar vid längre stillestånds och driftstider.
Jag skulle nog rekommendera 90 gradminuter och 17 grader på TS-min som en vettig kompromiss.
«
Senast ändrad: 16 september 2021, 06:20:06 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
D
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
D
«
Svar #4 skrivet:
16 september 2021, 08:13:57 »
Citera
Tack för tipset om att höja tillåten diff (kallas VB diff VP i min meny). Jag väntar dock några dagar för att kunna se lite tydligare vad det innebär för antalet starter.
Loggat
Fredrik567
Expert på värmepump
Stad/land: Karlstad
Antal inlägg: 309
Karma +0/-0
Kön:
Fredrik567
«
Svar #5 skrivet:
16 september 2021, 19:43:42 »
Citera
Du råkar inte ha en massa termostater i systemet? De ska helst vara helt öppna annars finns stor risk att de går in och reglerar vilket snabbt kan korta gångtiden = fler starter.
Loggat
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).
D
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
D
«
Svar #6 skrivet:
16 september 2021, 21:11:51 »
Citera
Nej, det sitter en termostat på ett enda element, men den har jag ställt på max. Alla andra element har kranar.
Sedan finns en golvvärmekrets i en del av källaren med termostat, men den är avstängd för tillfället pga en "självförstörande" Uponor-pump (har läst flera berättelser på nätet om haverier på dessa pumpar efter några få år). När den fungerade tycktes dock ventilen stå öppen för mesta.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1262
dolda: 0
användare: 23
Användare online
:
David_L
tyke
Rickard
macman
Rdx
micke_t
DonPablo
Johnlennonx
Jisse
Musicdigger
simplo
BiggerDigger
Hansson
Nicsnick
Smurfen.
Beppo
LillaRodde
TS Comfort AB
perra83
Kaggen
krambriw
Kvarn
Raketost
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info