Hej alla,
Först och främst vill jag i förkant tacka för alla svar och hjälp som jag får här.
Är en ny husägare som aldrig bott i hus tidigare utan uppvärmda lägenheter.
Har nu köpt ett 3 vånings hus (2 våningar och undervåning) som är väl isolerade.
Fösta våningen (under/grundvåningen) har vi tänkt hyra ut och installera elpaneler på väggarna, där de som hyr skall själva betala ström.
Men vi har själva tänkt skippa elpanneller och bara installera på den 2a våningen en L/L värmepump, då där har vi vardagrum och kök samt kontor. 1a våningen är bara sovrum och vi kan inte på grund av brandvägg inte installera L/L på någon vettig lokation.
Nu är den stora frågan, vilken tillverkare skall man köpa?
Vi hade inne ett företag igår som var öppna av val av L/L tillverkare, och där hade vi som alternativ Mitsubitchi, Panasonic och Daikin samt Fujutsi (sorry stavning).
Den som personen i fråga presenterade som jagf tyckte om var mellan Kaitek 6600 (mitsubishi) och Stylish (daikin). Hade för mig att stylishen hade bättre scop og fick ut högre effekt under vintersäsong... Men det är stora prisskillnader. Kaitek 6600 kostar 16000kr, stylish 25000...
Den våningen som skall värmas är ca 80kvm.... men är högt i tak, på ca 3.9m till 3.0m (snetak).
Viktiga punkter, att huset skall vara varmt under vinter, ute och innedel skall vara tysta dvs att det inte låter så man kan vara i huset och sova i lugn och rå, samt utedel så tyst som möjligt. Samt att hålla en balans mellan investeringskostnad/vs energiförbrukning (energi effektiv), samt att pumpen håller 10 år?
All hjälp och råd som jag kan få hade uppskattats. Och beklgarar om liknande fråga har ställts..
Tac