0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Själva sensorn sitter också skruvad i plinten för givarkabeln, jag har varit på en sån pump där det var glapp på plinten, där givaren är ansluten.Hade liknande symptom.
Om du ohm mäter kabeln och givaren stämmer de värden som anges i manualen?
Tror Rickard menar skruvplinten på elkortet i värmepumpen.Men om kabeln är bytt hela vägen så ska väl alla skruvplintar vara åtdragna, både i plastlådan ute och på elkortet inne?Dessutom sjunker resistansen med ökad temperatur så om den visar för mycket så beror det inte på dålig kontakt, tvärtom.Mitt tips är att parallellförskjuta kurvan 10 grader, dvs sätta RUM-värdet på 30, och det är värdet inne i värmepumpen som ska ändras, inte på rumsgivaren.
Yes, alla kontaktpunkter är kontrollerade.Men hur skulle en parallellförskjutning funka? blir inte graderna helt off i kurvan då? värmestopp måste även den ändras.Sjukt irriterande att man bara inte kan kalibrera mer än 5 grader åt vardera håll./M
Har den ändrat 10 grader lär den fortsätta att försämras, kan du konstatera att det är fel på själva givaren så är det nog bara byta.Minns inte exakt vad jag gjorde på utegivaren, men glapp var det i alla fall, jag skulle nog prova göra lite större insats på plinten än bara dra åt skruvarna lite mer.Å andra sidan, eftersom resistansen sjunker med ökande utetemp så är det troligen inte det som är felet.Om "lackeringen" spruckit så det kommit in fukt i sensorn skulle det kunna hjälpa att torka den i ugn eller liknande, och lacka om den med nagellack eller liknande? Kan ju vara vårt ett försök i alla fall innan vintern kommer.