0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oljan suger åt sig vatten om den står öppen mot atmosfär, eller om man kör den med luft.Om den stått länge behöver nog oljan bytas ut hursomhelst. (Kanske någon kyltekniker som vet mer om detta?)Tror det kan bli svårt att sälja den som ny om den stått i åratal av någon anledning - om du inte är beredd att lura på någon en kompressor som du inte vet just något om?Eller om du själv kan använda den till något?
Jag tror att anledningen till gummipluggarna i rören är att det inte ska komma in luft i kompressorn.Så jag gissar att de förstörs av att köras med luft?Fast det kanske är OK en kortare period?Kan det vara kompressoroljan som rör sig när du tiltar den?
Med en underdimensionerad värmepump för man färre start och stopp än med en överdimensionerad värmepump.60 i integral på en underdimensionerad värmepump är normalt inget stort problem, det som brukar vara förödande är om man har låg integral samtidigt som man har för hög kurva, strypande termostater, lågt flöde och värmepumpen stoppar på högtryck eller uppnådd maxtemp (På nibe heter det inställbara värdet "TS-min".) Då kan man få väldigt många start och stopp.Enbart 60 i integral skall inte ta knäcken på en kompressorn särskilt snabbt - det måste annat till också, det är i alla fall min uppfattning.
Och för att producera samma mängd värme måste en liten pump gå längre än en stor.Därför startar en stor pump oftare och går i kortare cykler, den stora betar av gradminuterna snabbare.