0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej,omfattas inte pumparna ERHQ011AA, ERHQ014AA och ERHQ016AA av 12 månaders kontroller pga F-gasförordningen? De innehåller ju mer än 3 kg gas (3,7 kg) och kan inte heller räknas som enhetsaggregat utan som platsbyggda.Vad kostar en sån årlig kontroll?Det kanske låter som om jag inte gillar Daikin, vilket inte är fallet då jag tidigare tagit upp frågan om 1-fas (230V) kontra 3-fas (400V). Men alla fasta avgifter vare sig det är för uppsäkring eller årlig kontroll reducerar förtjänsten för pumpen och ska tas med i kalkylerna.Mvh Lhttp://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Ozonnedbrytande-amnen/Nya-koldmediebestammelser/Forandringar-genom-de-nya-koldmediebestammelserna/"PrivatpersonerF-gasförordningen innebär att på alla stationära utrustningar (aggregat) som innehåller 3 kg F-gaser (HFC) eller mer ska läckagekontroll göras återkommande. Det innebär alltså att även på utrustningar (aggregat) i privata hushåll ska läckagekontroll göras. Eftersom endast aggregat som innehåller minst 3 kg köldmedium omfattas av kravet påverkas dock få hushåll i praktiken.Även privatpersoner kommer att omfattas av certifieringskrav för att exempelvis installera värmepumpar. Det är fortfarande oklart exakt när ett sådant krav träder i kraft. "
Citat från: coolix skrivet 28 oktober 2008, 21:05:44Vad har du fått dom uppgifterna ifrån?? Sist jag kollade låg det under 3Kg!Hej, jag hittade uppgiften om 3,7 kg köldmediemängd i Daikins egen broschyr.Jag skulle inte ha något emot om det var mindre. "Less is more" som man säger....http://www.daikin.se/binaries/althermabroschyr_lr_tcm169-111692.pdf sidan 11.
Vad har du fått dom uppgifterna ifrån?? Sist jag kollade låg det under 3Kg!
Hej på er,hade en servicetekniker hemma idag för att byta lager till fläkthjulet i min LLVP (garantigrej), passade då på att fråga han om erfarenheter av Altherman som han tidigare hade installerat. Hans personliga uppfattning var att den inte var speciellt användarvänlig (för kunden) då den bl.a var allmänt "bökig" i menyer osv (dock inte installationstekniskt).Är detta någon som ni med Altherman installerad kan bekräfta/dementera?
coolix, tack för erfarenheterna och jag håller helt med dig om att funktionen är det viktiga, så då kanske det inte bara är flashig reklam med Daikins LVVP trots allt då...