0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! När är bottenvåningen byggd? Dimensionerande vinterutetemperatur är -18,9 °C i Karlstad. Frågan är vilken framledningstemperatur som behövs på bottenvåningen för att hålla 20-21 °C inne vid DVUT? Bottenvåningen värmer delvis också övervåningen genom att värmen stiger. Olika värmepumpar har olika max framledningstemperaturer så man kan behöva undersöka det. Hur menar du att plattan är tilläggsisolerad? Vad är det för total årsförbrukning kWh som det är nu? Även om värmepumpen tycks underdimensionerad gör den ett bra jobb om den fungerar.
Din nuvarande värmepump "behöver bytas ut"... Varför då?Om den fungerar så är det det absolut billigaste värmesystem du kan ha.Att byta ut kostar mycket, men gör väldigt liten skillnad på den årliga energiförbrukningen, om den gamla värmepumpen fungerar.Om den verkligen behöver bytas ut skulle jag nog titta på en Nibe 1245-8 eller 10 (Eller motsvarande från annan tillverkare), utan inverter, och dessutom plocka bort bypassledningen.Med tanke på ett hus i flera plan, och ett fristående garage så kan en arbetstank kanske vara en god ide, då kan du använda befintlig extern cirkpump till den externa kretsen. Arbetstanken ger dig möjlighet att ha termostater aktiva i delar av fastigheten som från tid till annan blir "för varm" jämfört med andra delar av fastigheten.
Bottenvåning (villan) är byggd 1960.Kurvlutning 3,5 vilket ger en styrning av returtemp (enl instr.bok) till ca 43 grader vid -20. Vet inte vad framledningstemp är men tror jag klarar mig på 50 grader då dT har legat lågt då jag slängt ett öga i pannrummet vintertid.Förra ägaren har sprutat in skumisolering eller vad det heter mellan reglerna på bottenplattan. Vet inte vad total årsförbrukning kWh ligger på. Skulle säga att det är ett generellt välisolerat hus då hela takkonstruktionen är gjord för 17 år sen samt delar av tillbyggnaden (garaget) som ansluter till ”befintlig” fasadVet inte hur jag får reda på årsförbrukning kWh heller, dra bort antagen energi för hushållsel och anta ett cop och räkna på varje månads elförbrukning? Tycker du nuvarande pump verkar underdimensionerad?
Ok, det var bra att värmesystemet klarar sig med ca 53°C framledningstemperatur vid DVUT trots det är äldre ettrörssystem. Då fungerar det med de flesta värmepumpar och fabrikat. Värmepumpen på 7 kW låter lite underdimensionerad för 202 kvm men är det bara lite så gör det också bara lite på totalen. Elnätsleverantören bör kunna ta fram er årsförbrukning av kWh. Brukar ofta stå på el-fakturan vad årstotalen prognosticeras till även om man bara betalar månadsvis. Från årstotalen brukar man dra bort 5000 kWh som hushålls-el och resten går till värme och varmvatten.
Kollade du vad du hade för temperatur ur borrhålet i slutet av vintern? Det säger om borrhålet räcker eller inte.Är borrhålet klent kan du välja en mindre pump så skyddar du hålet. Det som fattas kompletteras med elpatron av sig självt. Eller en inverter som ställbart skyddar hålet så mycket du vill.Om du har ett ventilationssystem så kan du montera en avluftskylare som värmer inkommande köldbärare och du får borrhålet att kanske räcka till rätt värmepump, om det är på håret.
Anledningen att man ofta nämner NIBE F1245 som exempel är nog för att den är en välbeprövad modell och NIBE säljs via så många kanaler så det är lätt att få en prisuppgift. NIBE är också frikostiga med möjligheten att ladda ner specifikationer och övrig produktdokumentation. Temperaturerna för när effekten anges har ändrats så F1245-8 motsvarar en äldre -7 om det hade funnits. En -8 skulle ta ungefär lika mycket energi från borrhålet. Går man upp till -10 får man ha hyfsat noga koll på köldbärartemperaturen särskilt i slutet av vintern och se om det krävs någon åtgärd.Arbetstank skulle passa bra om man t.ex. vill ha värme i bara badrum och tvättstuga på sommarhalvåret, resten avstängt. Tar man bort de flesta termostaterna och bara värmer hela värmesystemet under vinterhalvåret borde det klara sig utan arbetstank.
Ganska svårt när man räknar energiförbrukning per månad eftersom förbrukningen varierar mycket under året. Om värme och varmvatten drar ca 5556 kW från sept till maj så kanske man kan lägga till 350 kWh per sommarmånad så det blir totalt 5556 + 3×350 = 6606 kWh per år för värme och varmvatten. Total köpt elförbrukning per år borde då vara ca 6606 + 5000 = 11606 kWh. Det är mycket lågt för 202 kvm och möjligheten att sänka förbrukningen med en kraftigare värmepump är begränsade. Nu har det dock varit några milda år så gör man en normalårskorrigering om vi får en normal-kall vinter igen så kanske man får lägga till ca +1500 kWh/år.
Enligt NIBE´s äldre dimensioneringsprogram som jag har finns det ingen risk för nedfrysning av borrhålet då det räcker väl med ett aktivt borrdjup på under 150 m (typ 145 m enligt programmet och Karlstad samt ±0 °C inkommande genomsnittlig köldbärartemperatur). Räknade då på en NIBE F1245-8. I verkligheten beror det också på vattentillströmningen i borrhålet som avgör hur många meter aktivt djup det är men det brukar inte vara något problem.