0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm nu har den fått H98 som fel... värt att prova byta innegivare, pumpen är ju några år så det kanske inte är värt det, risken är väl att kort eller kompressor pajar nästa gång.Kyla går den bra på så det borde ju inte vara gasbrist tycker jag,Den har gett värme tidigare men nu går den bara i AC-läge...Jag provade bryta strömmen till pumpen och då gav den värme men den la av sen igen efter 2 timmar.Nu vill den inte alls ge värme oavsett vad jag gör.
byta givare i innedelen är både enkelt och billigt
Det finns ju specifika felkoder för just sensorn, på denna modell står det: H98 Indoor high pressure protection• Air filter dirty• Air circulation short circuitVilket iofs ibland är sensorn men varför ger den kyla och inte värme?EDIT: Btw, vart sitter sensorn? är det bakom hela värmepaketet är den ju inte direkt lätt att komma åt.
Det är som vanligt med felkoder att de talar sällan om var felet är utan bara symptomen.Om vi utgår ifrån att filtren är rena så är det inte alls otänkbart att givaren spökar, den kan vara kass eller sitter inte på plats.Lätt att byta? tja man måste öppna luckan och kanske lossa kåpan (enklast). så ser man sensorerna. byts i ett kit.
Jo ren är den ju, tänkte aldrig på sensorerna när jag öppna den förra gången, minns inte att jag åg nån.Men nu ger den värme igen sen igår. Körde kyla i 15 min... stängde av den å och bröt strömmen. Bytte till HEAT på fjärren, satte på strömmen och slog på pumpen...Har dock inte vågat röra den något så vi får väl se hur länge det fungerar.EDIT: Kollade felkoder dock...F95 - Cool high pressure protection 4 times occurancewithin 20 minutes• Outdoor refrigerant circuitEn gång tidigare gav den H98 också vill jag minnas.Den är nog rökt den här värmepumpen...
då pumpen inte har någon pressostat för tryckmätning använder den temperatur för detta dvs en eller flera givare och då är vi tillbaks på givar-frågan....
tre till fem i utedelen2-3 i innedelen