Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering till rören har gÃ¥tt sönder  (läst 6256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #15 skrivet: 23 juni 2021, 21:14:39 »
OK, då har vi olika erfarenheter, men som installatör ser man ju inte vad som händer över tid...
Hur som helst finns inte rätt mått med förlimmade Armaflex, så det faller hur som helst på att det inte finns förlimmade.
Och, de fungerar inte över, tid enligt min erfarenhet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #16 skrivet: 23 juni 2021, 21:21:30 »
Kanske finns olika varianter men håller med om att dom man stött på och ska ta bort på gamla aggregat sitter som berget i skarven och lättare att skära upp bredvid skarven.

Om det är förlimmade eller om dom strukit på det där stinkande vid montering har jag inte en aning om.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #18 skrivet: 24 juni 2021, 07:11:34 »
Kanske finns olika varianter men håller med om att dom man stött på och ska ta bort på gamla aggregat sitter som berget i skarven och lättare att skära upp bredvid skarven.

Om det är förlimmade eller om dom strukit på det där stinkande vid montering har jag inte en aning om.

Jo, där de väl sitter så sitter de, men som sagt, i rörböjar på varma rör så har mina gått upp, och fäster de inte första gången så är det lönlöst att försöka få ihop det igen.
Kanske är det andra limmer nuförtiden också, vad vet jag, jag kan bara säga att på värmepumpen jag installerade hemma så gick de upp efter några dagar i böjarna så jag har fått tejpa dem.
Även tejpen släpper om man inte fäster ändarna med eltejp, än en gång - detta är min erfarenhet, och därför kommer jag inte att sälja de förlimmade.
Möjligen säljer jag tejpen om någon tycker det är för besvärligt att byta ut isoleringen...
Problemet med tejp har väl mest att göra med att man inte bör tejpa ihop varma och kalla röret, vilket det finns en risk för om man inte skickar med en bra instruktion tillsammans med tejpen.

Tejpen kanske framförallt är bra för att isolera ventilstycket innanför kåpan, som annars är helt oisolerade >50°C varma rör som utsätts fär tiotals minusgrader i värsta fall - det är ju inte riktigt vettigt heller.
(Om man inte köpt en "Sverigepumpen" som kommer med isolering.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2451
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #19 skrivet: 25 juni 2021, 21:02:48 »
clasolson verkar ha en enkel/billig variant...av "min" tape....

https://www.clasohlson.com/se/Isoleringstejp/p/31-9033?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=CjwKCAjwt8uGBhBAEiwAayu_9S1GOt6K6SzubN-zU06f93DQhmDl76sxLeJOoCHLpkiXxGkP1uYAZBoC_4IQAvD_BwE
den tejpen är en sk antikondenstejp fukt har svårt att kondensera på röret, däremot isolerar den dåligt jämfört med tjockare lösningar

Utloggad larnik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #20 skrivet: 06 juli 2021, 14:34:09 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #21 skrivet: 07 juli 2021, 06:52:14 »
Vi har fått hem allt som behövs, men sonen som håller på mest med sånt där har gått på semester, och vi har haft 30 grader varmt och semesterfrämman - så arbetet hålls nere till ett minimum för tillfället.
Om det blir någon regnig dag så kanske jag tar tag i det där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #22 skrivet: 07 juli 2021, 14:11:09 »
Lite märkligt att bara vissa fÃ¥r problem med att fÃ¥glarna tar med sig isoleringen, samma fÃ¥glar borde väl finnas pÃ¥ varenda gÃ¥rd kan jag tycka.  dontknow
Hade en kaja, kråka eller gråkråka (svårt att se skillnaden) som hade för sig att vakta revir var grannens teori. Har en glasdörr 2x3 meter som den besökte varje morgon i 6 veckor. Mellan kl 4 och 7 så gick den loss på silikonfogen motsvarande kitt, hackade på träramen, sket något helt hysteriskt och doppade vingarna i det för att den flygga upp och ner mot rutan, hela partiet. Suck. Men mest attackerade fönsterrutan upprepat. Att den inte fick hjärnskakning?

Lyckades aldrig träffa den med luftgevär, nyvaken och kasta sig bakom knuten för att försöka träffa 15 meter bort.

De sista dagarna kom den varannan dag och näst sista dagen gick den loss på värmepumpen, lyckades skrämma den och den kom inte tillbaka till värmepumpen. Detta var aluminiumtejpad armaflex som fick några försumbara hål.
Samma fågel attackerade ett normalt fönster begränsad tid sa grannen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #23 skrivet: 07 juli 2021, 16:17:08 »
Ett kycklingnät som appteras på ca 20cm från isoleringen gör det säkert.

Utloggad larnik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #24 skrivet: 12 juli 2021, 17:10:48 »
https://www.klimatshoppen.se/produkt/skyddsstrumpa-till-luftvarmepump/

Men är den där strumpan bara 25 cm lång?
Det är ju inte alls lÃ¥ngt  ???

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #25 skrivet: 12 juli 2021, 17:24:29 »
Ja det är lite väl kort många gånger men räcker kanske vid vanliga väggkonsoler och precis anpassad kanal. Denna på 80 cm passar nog bättre emellanåt: https://entrade.se/sv/Hem/Kylkopparror/Isolering_av_ror/Strumpa_for_tackning_av_ror_mellan_kanal_och_utedel?id=ISO800
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad larnik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #26 skrivet: 12 juli 2021, 17:42:22 »
Ja det är lite väl kort många gånger men räcker kanske vid vanliga väggkonsoler och precis anpassad kanal. Denna på 80 cm passar nog bättre emellanåt: https://entrade.se/sv/Hem/Kylkopparror/Isolering_av_ror/Strumpa_for_tackning_av_ror_mellan_kanal_och_utedel?id=ISO800

Här är samma bild på strumpan fast på en annan webshop och då 70 cm


"Rörskydd - Tillbehör luftvärmepumpar" https://shop.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/tillbehor-luftvarmepumpar/rorskydd/

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #27 skrivet: 12 juli 2021, 17:47:48 »
Det var ju lustigt. Förvirrande, så man behöver ringa dem innan beställning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad larnik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #28 skrivet: 13 juli 2021, 17:01:57 »
Ser att Armaflex har olika tjocklekar på isoleringen.
Tex Af1 , Af2, Af3och Af4.

Vilken isolertjocklek bör man alltså ha på rören?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering till rören har gått sönder
« Svar #29 skrivet: 13 juli 2021, 18:06:39 »
Vad är det idag ??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!