0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Modellvarianten Zubudan går ner till -28 °C så det är precis det klarar sig om man tittar på DVUT i "mellersta Dalarna". DVUT = Dimensionerande vinterutetemperatur. Däremot så ger Mitsubishi max 45 °C framledningstemperatur när det blir kallt ute så det gäller att ha golvvärme eller extra väldimensionerade radiatorer. Helst bör man veta vilken framledningstemperatur som krävs vid DVUT innan man skaffar värmepump.
Problemet med eltillskott är att det driver upp framledningstempen om man tillför mer effekt, så då stannar kompressorn hur som helst.Nu vet jag inte om man begränsar enbart på framledning, eller om man även tittar på returtemp, men så snart man tillför eleffekt så kommer både fram och returtemp att stiga, vilket innebär stopp på kompressorn om kravet på frameldningstemp går över 45 grader - svårt att trolla bort detta faktum som jag ser det.Har jag fel får någon med djupare kunskap på området gärna ge mer information.
Jo, det argumentet framförs från tid till annan.Kan du förklara på vilket sätt det skulle kunna ske?