0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Effektbehovet skulle få avgöra, och det är aldrig fel att ha en för "stor" pump.Varför inte HE12 om du får välja fritt ur Panasonics sortiment?Den har fått fina omdömen, HE9 däremot har/har haft stora problem med avfrostningen.Det kan du läsa mycket om här på forumet.Har själv en E9, och den har fungerat alldeles utmärkt sedan installationen (jan).
Om du tycker att HE 9 blir onödigt dyrt tycker jag att du ska fundera på en E12 den är bara 2000:- dyrare än E9 men har mycket större kapacitet vid minusgrader
Citat från: tolins skrivet 20 mars 2006, 16:14:29Om du tycker att HE 9 blir onödigt dyrt tycker jag att du ska fundera på en E12 den är bara 2000:- dyrare än E9 men har mycket större kapacitet vid minusgraderMen då blir COP mycket lägre. Skall man inte kolla så mycket på det kanske? Det betyder väl ändå att man får mindre effekt tillbaka mot vad man stoppar in?
Nä Bosse nu måste jag protestera. Vid -15 drar en Panasonic E9 ca 1150w med ett cop på 2,3=2,67kw medans en E 12 tar ca 1800w med cop 2,5=4,5kw. Vid tex -5 när e9 går på max o e12 halvfart blir ju E12 cop bättre