Hej!
Vi installerade en bergvärmepump NIBE S1255-12 CU EM 3X400V för knapp ett år sedan. Den har fungerat mycket bra och firman som installerade gjorde vad jag kan bedöma ett mycket bra arbete. Tyvärr var de inte uppdaterade på mjukvara, optimering etc. Anläggningen är ansluteten till husets trådlösa nätverk och efter en del initiala problem är uppkopplingen numera stabil. Jag har installerat ny programvara löpande då den dykt upp i menyn och nerladdning och installation har alltid fungerat bra. Den senast versionen (ver. 2.4.3) installerades fredag 2021-05-28.
Nu till min fråga. Den senaste tiden har det varit varmt ute, dvs. inget värmebehov på dagtid (endast varmvattenkörning). Då ligger gradminuterna (GM) på 100 hela tiden (verkar vara ett maxvärde?). Jag har dock noterat att helt plötsligt, på eftermiddagen tidig kväll, sjunker GM till 0 av någon anledning. Jag börjar misstänka att pumpen startar om av sig själv, vilket kanske inte är så lyckat. Vid uppdatering av programvara nollställs GM vid omstarten och det ser nästan ut som att så även sker här. Pumpen står nere i pannrummet och det är därför svårt att veta om den startar om eller om det är en bugg i den senaste programvaran.
Är det någon som vet om ovanstående beteende är normalt? Finns det någon log som man kan gå in i och kolla när pumpen startat om?
Med vänlig hälsning från Richard