0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Har du 2 rör så behövs ingen isolering.Sen är det begränsad längd om man har dom i samma rör, det är väl en smaksak om man vill isolera dom då?
12 m med 1 meters djup?Jag skulle hyra en minigrävare.Jag har grävt ner fiber på 30-40 cm djup med en "fyllhammare".Men ska man gräva djupare än så (och det måste du) så är det djävligt jobbigt.
Hålen ska luta nedåt från insidan sett, ca 5 cm, hålen ska vara så stora att ett 75 mm rör går igenom och sluta ca 0,5 meter utanför. Ev kondens hamnar på utsidan. Isolering armalex 2 metersbit lägges på slangarna och går igenom väggen, dem ska gå ut i mark så långt ut det går och lindas med tex byggplast en 3 varv och tejpas. detta för att inte kanske få tjäle strax intill husets grund vid minusgrader på KB.Mellan rören 75mm och isolering armaflex tätas med fogskum, innanför ska ju armaflexen fortsätta ända in i VP och alla skarvar klistras med tex Carlssons klister kontaktlim ( den är genomskinlig ) och inte vanligt kontaktlim som är gult och syns fult.
Jag drog bara rör o isolering, och skummade det hela tätt.På insidan sågade jag till en bit formplyfa som passar som hand i handske runt slangarna/isoleringen, kompletterade med en sträng silikon för att vara helt säker på att det blev tätt, och det har fungerat bra i 18 år.Nu har jag inte en källarvägg, men ändå.Det där med plasten runt slangarna vet jag inte om det har någon större effekt, KB-slangarna är ju ändå blöta hela tiden p.g.a. den kondens som bildas av den låga temperaturen.(Aldrig hört talas om den lösningen tidigare, men det kanske är någon form av standard, men i så fall är det nytt för mig.)