0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar!Jag kanske missförstod frågan men avståndet mellan källarväggen där pumpen står till diket där vägen börjar är ca 12m. Vägen är smalare än så.
Om slangen läggs i rör eller trumma kommer ju ändarna vara begravda så min fundering var om det kunde orsaka några problem. T.ex. om vatten tränger in i ena änden och fyller röret och sen om slangen avger minusgrader och fryser alltihop. Annars var min tanke att gräva upp vägen, lägga ner två markavloppsrör, gräva igen vägen och sen trä igenom slangen i varsitt rör när resten av slingan är lagd.
Alternativet är ju att spara ca 12-16m och börja efter övergången. När allt grävande är klart så tar man övergången. Då kan slangarna läggas i en sandbädd och ovanpå detta en markskiva typ xps som tar trycket uppifrån.Då behöver du inte oroa dig för förfrysning i rören.
Åsikter om det påståendet?
Tack för det, det låter rimligt! Vad sa vi om isoleringen? Finns det nått skäl till att isolera slangen om man lägger den i olika rör? Eller båda i ett större rör för den delen?