0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard VPGR skrivet 19 mars 2006, 21:55:37Citat från: teery skrivet 19 mars 2006, 17:08:00Panasonics maskiner kanske inte är bäst,men jag är jätte nöjd med min maskin. Jag tror att det inte skilljer så katasrofalt mycket mellan olika märken. Jag tycker inte att du ska vara rädd för att köpa en panasonic. Lullet som jonisering och syreberikning får du på köpet. Toshiba gör även bra maskiner som fungerar bra vid låga temeraturer, men dom har lite högljuda inomhusdelar.Lycka till med ditt pumpval Har en E9 hemma men den åker ut och in kommer en Fujitsu. E9 har gått bra men jag vill ha mer. Och jobbar men med VP så är det bara att byta mvh Rickard ;)Kan bara hålla med, min Fujitsu är bra, går stabilt och fint utan en massa krims-krams-prylar.
Citat från: teery skrivet 19 mars 2006, 17:08:00Panasonics maskiner kanske inte är bäst,men jag är jätte nöjd med min maskin. Jag tror att det inte skilljer så katasrofalt mycket mellan olika märken. Jag tycker inte att du ska vara rädd för att köpa en panasonic. Lullet som jonisering och syreberikning får du på köpet. Toshiba gör även bra maskiner som fungerar bra vid låga temeraturer, men dom har lite högljuda inomhusdelar.Lycka till med ditt pumpval Har en E9 hemma men den åker ut och in kommer en Fujitsu. E9 har gått bra men jag vill ha mer. Och jobbar men med VP så är det bara att byta mvh Rickard
Panasonics maskiner kanske inte är bäst,men jag är jätte nöjd med min maskin. Jag tror att det inte skilljer så katasrofalt mycket mellan olika märken. Jag tycker inte att du ska vara rädd för att köpa en panasonic. Lullet som jonisering och syreberikning får du på köpet. Toshiba gör även bra maskiner som fungerar bra vid låga temeraturer, men dom har lite högljuda inomhusdelar.Lycka till med ditt pumpval
Huset är ett 1½-plan på 78 kvadrat boyta, 50 kvadrat yttermått. Jag har redan en Gester Air pump på ungefär samma storlek som E9 och den fungerade fint första vintern. Antagligen har kylmeda (R12) läckt ut så förra vintern var det någon period som den inte räckte och i år fungerar den knappt alls.Jag har funderat lite på E12 för att den kanske håller längre och avfrostar mindre när den inte behöver gå på lika hög utnyttjandegrad. Frågan är hur det blir med COP, den sjunker antagligen en hel del jämfört med E9.
Jag menade COP med värmefaktor, inte värmeeffekt. Det vet jag är något helt annat. Fujitsu tycks ha låg effektivitet, eller så är de mätta under andra förhållanden. COP säger väldigt lite om man inte vet temperaturer och kapacitetsutnyttjande i maskkinen.Hur som helst så börjar det trots allt luta mer och mer åt en Panasonic E9DKE, skillnaderna mellan olika maskiner är nog inte så stora trots allt och alla är bättre än den VEAB som har fått värma i år...
Jonisering tror jag man skall vara ytterligt försiktig med, elektriska urladdningar i syreatmosfär leder till ozonbildning. Det är mycket skadligt med marknära ozon och inget jag vill skall bildas inne i huset....Syreberikningen måst ta plats i utedelen, de brukar redan vara jättetrånga. undrar vad det är som har fått ge utrymme? Antagligen är det förångarens yta som har blivit lidande till priset av sämre effektivitet särskilt när det är kallt ute.