0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I den sats som onzza säljer för 1499:- plus moms & frakt ingår väl allt man behöver: Kompl. vacuumpump Vacuumeringsslang Backventilsnippel Manometerställ + slang.Då jag avser att installera minst tre VPs hemma (hus, garage, källare) under kommande år, är det en överkomlig investering.(Speciellt när en installatör tar 9000:- för att installera en VP som kostar 9000:- inkl monteringssats. Att garantin då inte har samma giltlighet kan jag leva med. Det finns dock andra trådar för det två senaste påståendena.)
TRE luft/luft pumpar?Om du är händig (vilket du verkar) så skulle jag titta på att skaffa LV eller VV pump och konvertera huset eller delar av det.
Jag fick ovannämnda vacuumpump och testade den med vacuumklocka och den fungerar faktiskt tillfredställande men eftersom det är en enstegare så behöver den gå lite längre tid innan vacuumet uppnås men den klarar som sagt vad som krävs av pump.
Men att lägga pengar på vacuumpump och manometerställ är jag tveksam om det finns lönsammheten i vilken kyltekniker som helst fixar detta för en 500 spänn!
Manometerställ då fär att vaa exakt behövs för att kunna stänga mot vacumpumpen utan att ta bort slangen från maskinen. Behövs också för att se att vp går som den ska efter det att man släåt på gasen. Vaccum manometer behövs visst om man skall göra ett riktigt jobb och se att man får ett riktigt vaccum. Sen glömer du väl inte att provtrycka med kvävgas??Det är nog bättre att ringa någon som har rätt prylar och kunskap och på så sätt få en garanti på jobbet!