Hej,
Jag har bott några år i ett hus i Svealand, och huset är uppvärmt med en flvp, en sju år gammal Nibe F-370. Jag får intrycket att pumpen inte riktigt "räcker till". Jag har provat olika värmekurvor, och över en hel vinter behöver vi ha kurva 8, som ger 39 grader framledningstemperatur vid 0 grader utomhus. Lägre kurvor (typ 5 eller 6) ger inte tillräckligt varmt inomhus. Inga förskjutningar på kurvan i övrigt. Vid 10 minusgrader blir framledningstemperaturen 50 grader. Så kallt blir det väldigt sällan här, men vi har haft några såna dagar i februari. Givetvis blir det en hel körning på elpatronen vid -10, men det är ok. Problemet är att det blir en hel del körning på elpatronen även vid 0.
Den så kallade frånluften är inte de 21 grader vi har inomhus, då frånluftskanalerna tar en omväg via vinden, där kanalen inte är tillräckligt isolerad, innan luften slutligen når pumpen, nerkyld några grader ner till kanske 18 grader.
Visst kan man tänka sig att göra om isoleringen av kanalerna på vinden, men det skulle kräva total omdragning där uppe, då kanalerna redan ligger för nära både golv och vägg för att möjliggöra tillräckligt tjock isolering.
Eller så gör man något helt annat. T.ex installerar bergvärme. Vilken typ/prestanda på pump tror ni jag behöver? Om jag vill ha fram 50 grader framledningstemperatur vid 10 minusgrader, fixar en bergvärmepump det utan att tillsatsen går igång alls? Hur mång kw pratar vi då?
Kan tillägga att i januari förbrukade vi 4000 kwh. På årsbasis förbrukar vi ca 20.000 - 24.000 kwh. En sommarmånad som juli brukar vi ligga på 800kwh, då har vi i princip ingen uppvärmning alls, det drygt 20-gradiga vattnet i rören pumpas bara runt. Vi gör slut på ca 10 m2 vatten per månad (men hur mycket av det som är varmvatten har jag inte koll på). Samtliga termostater på elementen i husen är alltid satta på max, året runt. Värmepumpen får avgöra värmen på det vatten som pumpas fram till elementen.