0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jaha. Då va man ovän med alla rörmokare i trakten och får lösa installation själv Det går nog bra Har bestämt mig för att hårdlöda det mesta.Om det går som tänkt blir det:310m totalt borrdjup med 50mm kollektor Nibe 1126-8kw (begagnad)Vvb från en skrotad ivtAckumulatortank 750l med vv slinga.Har redan fyndat lite delar som jag hoppas kommer till användning Vad ska jag välja för dimensioner och vad mer ska jag skaffa fram?
35 mm CU räcker fint, det är säkert ännu klenare rör inne i VP. Ska du dra KB rör väldigt långt inomhus?LK Multifill G32 blir säkert jättebra, jag har liknande fast lite äldre.Tycker öppet nivåkärl är att föredra för KB men då måste du såklart ha möjlighet att ha det på högsta punkt i systemet, annars räcker ditt befintliga expansionskärl, KB expanderar inte mycket.Magnetfilter kan vara idé om du ha radiatorer och stålrör.Flexibla slangar är för att undvika att vibrationsljud från kompressor och CP sprider sig genom rör och väggar..
Inget bra att bli osams med rörisarna, räddarna i nöden när det uppstår problem. Tycker du gör klokt som satsar på borrhålet, det andra är ju ganska enkelt att byta/ändra på i framtiden, tänk på att ha hyfsat mycket avstängningsventiler så underlättar det byten av dina enheter i framtiden.Jag väljer att inte ha flexslangar för att undvika problem i framtiden, men om det skulle fortplanta sig ljud/vibrationer så sätter jag in detMagnetitfilter sätter jag inte in i min installation, jag sätter fast en liten neodymmagnet bakom alla radiatorer istället. Nu är mitt system helt nytt så jag lär väll knappast ha det problemet. Använde mig av neodymmagneter på bonushusets radiatorer då vi installerade bergvärme, det var ett gammalt värmesystem. En liten magnet i magnetitfiltret eller 10-20 st i hela värmesystemet, så tror jag mer på det senare.Expansionskärlet är alldeles för litet om du tänker ha 25liter för den varma sidan eftersom du lägger till en tank på 750liter, så fort det blir värmesäsong så skjuter värmevattnet ut genom säkerhetsventilen, förmodligen slutar även värmesystemet fungera och det är ju mindre roligt när det börjar bli kallt.Det viktigaste som du inte får göra avkall på är backventiler och säkerhetsventiler!Du ska ha en backventil då du fyller på till värmesystemet och du ska ha en backventil innan varmvattenberedaren!Det finns kombikulventiler där backventilen finns i samma enhet, jag valde separata enheter.Nej du har ingen Pem-Cu koppling på bilden, sitt ner när du beställer så du inte ramlar av stolen, Rinkaby tar 671kr/st för vinkelkopplingen och var noga så du använder rätt stödhylsa beroende på om det är tunnväggig eller normal slang. Jag rekommenderar dig att ta pem 40 mellan borrhål och värmepump för annars vet jag inte hur du ska lösa övergången till Cu35. https://www.rinkabyror.se/artikel/va-vinkel-pem-40x2-4-28-cu/Det är lätt att tro att rörisarna täljer guld, men överlägset dyraste kostnaden är materialinköpen, ibland tycker jag prylarna är sinnessjukt dyra, men dom är vackra.
Jag föredrar pressning istället för lödning....
Jag har en backventil, det är där kallvattnet går in i VVB.Säkerhetsventiler bör du ha en för VV (runt 9 bar) och en stycken för värmesystemet (1,5 bar) och en för KB (1,5 bar). Den för VV måste anslutas till avlopp.Som sagt jag hade kört CU35 på kalla sidan om jag ändå installerade, 28 mm kommer även det att fungera. Håller ner antalet böjar om du kan och använd gärna långa böjar, de på bilden ser ut som korta böjar, åtminstone de stora. Övergång CU35 till pem50 kan lösas med gänglöddel plus tex PRK-koppling.Kan vara idé att sätta in några kopplingar för att kunna plocka isär systemet.Magnetfiltret ska vara nära VP på returen som du säger.
Vad behövs för att förbereda för frikyla?
Du ska förbereda 2 avstick från köldbärarslangen/kollektorn. Det som är riktigt bra med frikyla är namnet som syftar på att det är gratis!En LLVP kan både värma och kyla, jag snittar ca 180-200Kwh om året i kyla "Superbilligt" men då har du även extra backup ifall du skulle få problem med värmen från bergvärmepumpen eller då du känner dig frusen och vill toppa lite värme någon gång. Utan att gå in på direkta kostnaderna så skulle jag gissa på att en LLVP kostar under hälften mot att installera frikyla.
Så 2 avstick som jag pluggar räcker? Visst bör dom luta neråt för att inte samla luft?LLVP är ju ett alternativ. Fast då jag har 2 plan som jag vill kyla vet jag inte om det blir så mycket billigare att installera. Sen vad kostar driften under alla år?