0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den grönvita sörjan är säkert rester av flussmedel som har sugit åt sig fukt. Borde har torkats bort i samband med installationen men har enligt min mening inget med det aktuella problemet att göra. Värmde pumpen varmvatten eller huset när avläsningen gjordes? Värmde den huset reagerar jag på att GT9 är 5 grader högre än GT1. De ska vara lika när pumpen värmer huset. Gjorde pumpen varmvatten är det normalt att värdena skiljer sig åt.
Luft och åter luft i systemet om det bubblar/fräser i pumpen, vad står manometern på i tryck, ska vara ca 0,8 - 1 bar
Nu tänkte jag inte på det dessvärre men kollade bilderna jag tog och duschsymbolen (varmvattenindikeringen) var inte tänd vid avläsningen. Vet däremot inte om den hade värmt varmvatten innan, den gick ganska länge efter att jag kvitterade larmet.
Det brukar höras ett fräsljud när ev, luft går igenom pumpen, lite s.k. slammer är nog att rotorn vandrar axialt invärtes , är den gammal. hur varm blir pumpen ( kavitation kan ge hög värme ) om inte flöde finns så kan det bli vacum på sugsidan och då kan det bli en tendens till kavitation i pumpen och ev syre frigörs. En VP kan inte koka ur vatten, för låga temperaturer. Om du öppnar alla ventiler/termostater så det blir fritt flöde, slutar det att fräsa/slamra i pumpen då. Dumt och fråga, men har du rensat filtret som ska sitta på returen in till VP. Det med LP har inte att göra med värmen.
Du har rengjort filtret på kalla sidan.Du har kollat så cirkulationspumpen fungerar på kalla sidan?Att den inte går för sakta eller inget alls. Du har tillräckligt med kölsbärarsprit. Du har ingen luft på kall sidan? Ibland kan pressosterna hänga sig lite och då har det hjälp i vissa fall att knacka lite försiktigt på den. I ditt fall LP. Kall sidan skiljer två grader. Den verkar gå dock Då återstår uppkoppling med manometerställ.Expansionventilen fungerar inte hundra eller brist på köldiemedie. Kan ev vara dessa saker. Men prova checka av det ovan först.
GT 1: Från: 36.7, Nuv 34.5GT9: 39.9
Har du mekat med rören så sätter jag en peng på igensatt filter, att det knastrar när du vrider är nog för att filtret är fuuuult med skit/goja, det verkar som att du har en filterboll, dom är bra, försök att röra lite fram och tillbaka på den. Det kan även vara så att magnetit ( såm är hårt och vasst ) kan ha skurit ränder i teflonkulan så vatten går förbi, när försökte stänga av. En fråga till, hur är VP ansluyen till systemet , med slangar, då kan det sitta magnetit och skit i dom. En riktig klassiker i samband med slangar.
Glöm inte lufta varmvattenberedaren. Det är varmaste punkten i systemet så om det inte är alltför många våningar på huset kommer det att hamna luft där också. Är det problem med luft i systemet ger det korrosion som bildar magnetit vilket kan leda till igensatt filter. Undrar varför ett element korroderade sönder. Jag undrar om det inte finns en koppling mellan hål på elementet, luft i systemet och för lågt flöde. Så ska det inte vara. Om givarna visar rätt och GT8 nu är ca 47 grader betyder det att radiatorflödet är 55-60% av vad det borde vara.
Var det GT9 du syftade på här?
Nej, GT8, utgående värmebärare. För att kunna uppskatta hur stor del av flödet som passerar GT9 som utgörs av vatten som har strömmat åt fel håll i bypassen och blandats med returvatten måste jag anta ett värde på temperaturen på utgående värmebärare. Jag gissade därför att VBut var 47 grader, lite mindre deltaT än enligt ett tidigare inlägg men temperaturerna är högre så pumpen ger lite lägre effekt. Köldbärarpumpar kan se hemska ut men det påverkar inte funktionen. Jag skulle vilja hävda att det är rätt hopplöst att försöka undvika att den rostar. Prova med att ställa köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift. Problemet är ofta att den inte orkar starta. Den typen av motor som sitter i pumpen har lågt startmoment. Går värmepumpen utan problem en längre tid när köldbärarpumpen går hela tiden är köldbärarpumpen klart misstänkt.