Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: IVT Greenline HT Plus C9, LP-Larm, bytt exp.ventil och kompressor förra vintern  (läst 1257 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rubb

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 6
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har en IVT Greenline HT Plus C9 från 2005.
Förra vintern hade vi återkommande Pressostat Låg larm i olika intervall, allt från larm varje vecka till några veckor mellan larmen. Vid något enstaka tillfälle tjöt/fladdrande ljud i hela huset när värmepumpen startade, min fru hann även med att spela in detta ljud.
Tog ut en kyltekniker som snabbt konstaterade efter att vi spelade upp ljudet att det är med all sannolikhet expansionsventilen då det bara är den i princip som kan ge det ljudet.
Sen tyckte han även att när man slog av värmepumpen så lät det som att kompressorn snurrade åt fel hål som jag förstod det.

Vi tog beslut att byta kompressor, exp.ventil, torkfilter och blev ju då så klart 25 000 fattigare :)
Då tänkte man sig att man förhoppningsvis kan klämma ur något ytterligare år, men ack så fel man hade.
Bra precis 1 år efter bytet så har LP-larmen kommit tillbaka, larmen kommer med allt från 2 larm per dag till något enstaka larm i månaden. Det skrikande ljudet som vi lyckades spela in året innan har aldrig hörts igen.
Har handkört köldbärarpumpen och kan inte höra något tydligt missljud från denna. Kollar inspektionsglaset när värmepumpen startar och det bubblar i början för att senare sluta bubbla vilket känns normalt, färgmarkeringen är även grön så ingen fukt verkar ha tagit sig in.
Inspekterat filtret på kalla sidan och ingen skit i det.
Lyfte loss fronten idag och ser en grön/vit sörja vid kopplingarna till exp.ventilen samt torkfiltret (se bilder). Är detta normalt?
Felsymptomen känns oerhört lika de vi upplevde förut förutom det ljudet som inträffade 2 gånger totalt. Någon som har några idéer på vad det kan vara?
Kan inte påstå att jag är alltför sugen på ytterligare ett exp.ventil byte, då det inte känns helt säkert att det åtgärdar vårat problem.

Kvitterade ett larm imorse och när den tuggat i åtminstone 10 minuter körning läste jag av dessa värden (i Östergötland):
Retur Rad GT 1: Från: 38, Nuv: 30.4
Ute GT2: -3.4
(Missade att ta Varmvatten GT3)
Rum GT5: Börv: 22.5, Nuv: 22.4
Kompressor GT6: 81.0
Värmebärare ut GT8: 43.4
Värmebärare in GT9: 35.7
Köldbärare in GT10: 2.0
Köldbärare ut GT11: 0.0


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8698
Den grönvita sörjan är säkert rester av flussmedel som har sugit åt sig fukt. Borde har torkats bort i samband med installationen men har enligt min mening inget med det aktuella problemet att göra.

Värmde pumpen varmvatten eller huset när avläsningen gjordes? Värmde den huset reagerar jag på att GT9 är 5 grader högre än GT1. De ska vara lika när pumpen värmer huset. Gjorde pumpen varmvatten är det normalt att värdena skiljer sig åt.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rubb

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 6
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den grönvita sörjan är säkert rester av flussmedel som har sugit åt sig fukt. Borde har torkats bort i samband med installationen men har enligt min mening inget med det aktuella problemet att göra.

Värmde pumpen varmvatten eller huset när avläsningen gjordes? Värmde den huset reagerar jag på att GT9 är 5 grader högre än GT1. De ska vara lika när pumpen värmer huset. Gjorde pumpen varmvatten är det normalt att värdena skiljer sig åt.

Ok skönt att veta att det är helt normalt iallafall.

Nu tänkte jag inte på det dessvärre men kollade bilderna jag tog och duschsymbolen (varmvattenindikeringen) var inte tänd vid avläsningen. Vet däremot inte om den hade värmt varmvatten innan, den gick ganska länge efter att jag kvitterade larmet.
Men när du nämner det så kom jag på att vi upplever rätt ofta att det blir ett tryckljud i elementen, vet inte riktigt hur jag ska förklara det men ungefär som att det först byggs upp ett tryck för att sen pysa ut. Är man i närheten av pannrummet kan man höra ett skramlande/bubblande ljud från cirkulationspumpen på radiatorkretsen.

Utloggad 25fOCUS

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2836
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft och åter luft i systemet om det bubblar/fräser i pumpen, vad står manometern på i tryck, ska vara ca 0,8 - 1 bar

Utloggad Rubb

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 6
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft och åter luft i systemet om det bubblar/fräser i pumpen, vad står manometern på i tryck, ska vara ca 0,8 - 1 bar

1 bar visar manometern på expansionskärlet, och nu är vi på radiatorkretsen.
På den kretsen har jag däremot haft lite andra problem i höstas, där ett element rostade sönder pga ett läckage så har bytt två element inkl termostater/returventiler i huset och därav tömt stora delar av övervåningen så det har blivit en hel del luftande. Däremot har jag aldrig upplevt någon förbättring vad gäller bubblandet och skrapandet i cirkulationspumpen, har även provat skruva på cirkulationspumpens skruv och det fräser inte utan det droppade ut vatten.
Men det här tryckljudet/pysljudet som inträffar dagligen det har jag inte lyckats lokalisera vad som händer, väldigt svårt att beskriva också. Har inte lyckats detektera det ljudet samtidigt som cirkulationspumpen låter. Har ett tag funderat på om det kommer när pumpen växlar över från varmvatten -> värme men det har jag inte lyckats se.
Är relativt nyinflyttad i huset, inte ens bott här i 2 år så har inte så bra koll långt bak i tiden hur det varit.

Men nu håller sig trycket på 1 bar åtminstone.

LP-larmet så har jag kanske haft lite för mycket tunnelseende mot den kalla sidan, kan fel på radiatorkretsen orsaka fel som genererar LP-larm?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8698
Nu tänkte jag inte på det dessvärre men kollade bilderna jag tog och duschsymbolen (varmvattenindikeringen) var inte tänd vid avläsningen. Vet däremot inte om den hade värmt varmvatten innan, den gick ganska länge efter att jag kvitterade larmet.

Det borde ha tagit bara någon minut efter en varmvattenberedning för GT9 att visa samma temperatur som GT1. Det verkar som om den externa cirkulationspumpen är inställd på för högt lågt flöde, men läs av GT9 och GT1 en gång till när pumpen har värmt huset några minuter. Förmodligen finns det ovanpå pumpens vänstra sida ett smalare rör som går mellan pumpens in- och utlopp för värmebäraren. När pumpen värmer huset ska det röret ha samma temperatur som returröret. 

Fel på radiatorkretsen ska inte kunna ge LP-larm.

Infogat en rättelse. Är det flöde åt fel håll i bypassen är naturligtvis flödet genom den externa pumpen för lågt i förhållande till värmepumpens interna flöde.
« Senast ändrad: 09 mars 2021, 15:20:17 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2836
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det brukar höras ett fräsljud när ev, luft går igenom pumpen, lite s.k. slammer är nog att rotorn vandrar axialt invärtes , är den gammal. hur varm blir pumpen ( kavitation kan ge hög  värme )  om inte flöde finns så kan det bli vacum på sugsidan och då kan det bli en tendens till kavitation i pumpen och ev syre frigörs. En VP kan inte koka ur vatten, för låga temperaturer. Om du öppnar alla ventiler/termostater så det blir fritt flöde, slutar det att fräsa/slamra i pumpen då. Dumt och fråga, men har du rensat filtret som ska sitta på returen in till VP. Det med LP har inte att göra med värmen.

Utloggad BergAdde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
Du har rengjort filtret på kalla sidan.
Du har kollat så cirkulationspumpen fungerar på kalla sidan?
Att den inte går för sakta eller inget alls.
Du har tillräckligt med kölsbärarsprit.
Du har ingen luft på kall sidan?
Ibland kan pressosterna hänga sig lite och då har det hjälp i vissa fall att knacka lite försiktigt på den.
I ditt fall LP.
Kall sidan skiljer två grader.  Den verkar gå dock

Då återstår uppkoppling med manometerställ.
Expansionventilen fungerar inte hundra eller brist på köldiemedie.  Kan  ev vara dessa saker.

Men prova checka av det ovan först.
« Senast ändrad: 09 mars 2021, 13:33:07 av BergAdde »

Utloggad Rubb

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 6
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det brukar höras ett fräsljud när ev, luft går igenom pumpen, lite s.k. slammer är nog att rotorn vandrar axialt invärtes , är den gammal. hur varm blir pumpen ( kavitation kan ge hög  värme )  om inte flöde finns så kan det bli vacum på sugsidan och då kan det bli en tendens till kavitation i pumpen och ev syre frigörs. En VP kan inte koka ur vatten, för låga temperaturer. Om du öppnar alla ventiler/termostater så det blir fritt flöde, slutar det att fräsa/slamra i pumpen då. Dumt och fråga, men har du rensat filtret som ska sitta på returen in till VP. Det med LP har inte att göra med värmen.

Nej då inte alls dumt att fråga man får lära sig allteftersom. Kollade temperaturen som Roland skrev om tidigare efter säkert 10 min värmedrift
GT 1: Från: 36.7, Nuv 34.5
GT9: 39.9

Så där verkar det ju vara ett problem och jag antar att ett igensatt filter kan orsaka den skillnaden.
Är säkert 1 år sedan jag kollade filtret på varma sidan så tänkte att det kollar jag snabbt på lunchen.
Det gick inte ens att stänga av vattnet över filtret, knastrade bara då man drog i handtaget. Efter lite motionerade så gick handtaget hela vägen men den verkar inte stänga av vattnet. Skruvade upp locket till filtret lite och det sprutade ut en del vatten där så fick avbryta. Det får bli kvällens jobb att lätta på trycket och skruva upp luckan till filtret.

Ingen aning om hur gammal cirkulationspumpen är men gissar på att den har några år på nacken, har inte riktigt lagt någon tid på att jaga orsaken då vi haft värme i huset och det varit kallt ute :) Tänkte vänta till varmare väder. Men tack vare er är nog felet till ljudet på varma sidan funnet, för det lät inte rent i filtret.

Du har rengjort filtret på kalla sidan.
Du har kollat så cirkulationspumpen fungerar på kalla sidan?
Att den inte går för sakta eller inget alls.
Du har tillräckligt med kölsbärarsprit.
Du har ingen luft på kall sidan?
Ibland kan pressosterna hänga sig lite och då har det hjälp i vissa fall att knacka lite försiktigt på den.
I ditt fall LP.
Kall sidan skiljer två grader.  Den verkar gå dock

Då återstår uppkoppling med manometerställ.
Expansionventilen fungerar inte hundra eller brist på köldiemedie.  Kan  ev vara dessa saker.

Men prova checka av det ovan först.

Ska göra en genomgång igen ikväll. Nu har jag fått 1 st LP-larm igår kväll sen 2 st idag så frekvensen har helt klart ökat.
Vet inte riktigt hur man kollar köldbärarpumpen mer än att handköra den och lyssna så att den går och inte har några missljud?
Den sitter inte så där super trevligt till.

Expansionskärlet ser ut att vara nästan toppfyllt, även om nu den installationen ser lite taskig ut då den är gjord horisontellt i höjd med rören ut till borrhålet pga takhöjden.
Hur kan jag ta reda på om jag har luft på den kalla sidan?
Med pressostat så menar du expansionsventilen? Den silvriga i ena bilden?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8698
Glöm inte lufta varmvattenberedaren. Det är varmaste punkten i systemet så om det inte är alltför många våningar på huset kommer det att hamna luft där också.

Är det problem med luft i systemet ger det korrosion som bildar magnetit vilket kan leda till igensatt filter. Undrar varför ett element korroderade sönder. Jag undrar om det inte finns en koppling mellan hål på elementet, luft i systemet och för lågt flöde.

GT 1: Från: 36.7, Nuv 34.5
GT9: 39.9

Så ska det inte vara. Om givarna visar rätt och GT8 nu är ca 47 grader betyder det att radiatorflödet är 55-60% av vad det borde vara. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2836
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du mekat med rören så sätter jag en peng på igensatt filter, att det knastrar när du vrider är nog för att filtret är fuuuult med skit/goja, det verkar som att du har en filterboll, dom är bra, försök att röra lite fram och tillbaka på den. Det kan även vara så att magnetit ( såm är hårt och vasst ) kan ha skurit ränder i teflonkulan så vatten går förbi, när försökte stänga av. En fråga till, hur är VP ansluyen till systemet , med slangar, då kan det sitta magnetit  och skit i dom. En riktig klassiker i samband med slangar.

Utloggad Rubb

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 6
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du mekat med rören så sätter jag en peng på igensatt filter, att det knastrar när du vrider är nog för att filtret är fuuuult med skit/goja, det verkar som att du har en filterboll, dom är bra, försök att röra lite fram och tillbaka på den. Det kan även vara så att magnetit ( såm är hårt och vasst ) kan ha skurit ränder i teflonkulan så vatten går förbi, när försökte stänga av. En fråga till, hur är VP ansluyen till systemet , med slangar, då kan det sitta magnetit  och skit i dom. En riktig klassiker i samband med slangar.

Det var det jag trodde men det visade sig att filterkorgen satt löst så den klämdes fast och var helt demolerad när jag tog ut den. Såg ingen låsring alls så antingen har jag glömt den sist eller så har någon innan mig glömt den. Men nu behöver man beställa ny filterkorg + låsring, kostade närmare 300:-  :o
Såg inget skit vid filtret men vet inte om det spolats vidare eller om det bara varit så att filterkorgen har varit mosad och strypt flödet.
VPn är ansluten med rör.

Glöm inte lufta varmvattenberedaren. Det är varmaste punkten i systemet så om det inte är alltför många våningar på huset kommer det att hamna luft där också.

Är det problem med luft i systemet ger det korrosion som bildar magnetit vilket kan leda till igensatt filter. Undrar varför ett element korroderade sönder. Jag undrar om det inte finns en koppling mellan hål på elementet, luft i systemet och för lågt flöde.

Så ska det inte vara. Om givarna visar rätt och GT8 nu är ca 47 grader betyder det att radiatorflödet är 55-60% av vad det borde vara. 

Jag tror mig veta varför just elementen gått sönder, bor i ett 60-tals hus med stålrör. De flesta elementen har visat sig lossnat från väggen och hänger endast i stålrören.
Där det korroderade sönder var vid rörböjens anslutning till elementet på tilloppet och det är i princip en av de punkterna som fått bära elementens tyngd.
Har fått förstärka upp bakom elementen hemma och då jag skar upp skivan i väggen så visade det sig att de verkar ha kortlat typ 1 cm för lågt så i alla rum där elementen hängt så har skruvhålen för fästena missat kortlingen tummenupp. Det som burit upp elementen har varit dåtidens fiberplank som var hårt pressade fibrer som hultsfredshus använde sig av + tretex skiva.
Tack för påminnelsen om varmvattenberedaren, den är luftad nu :)
Var det GT9 du syftade på här?


Nåväl, gick vidare med att felsöka kalla sidan enligt BergAdde's lista.
Expansionskärlet är i princip toppfyllt men liggande, filtersilen var helt ren.
Hörde enligt mig iallafall inga missljud när jag handkörde köldbärarpumpen återigen och lyssnade med stetoskop på pumpen.
Så beslutade mig för att riva ner även sidan på värmepumpen och fysiskt inspektera köldbärarpumpen och där fick man sig en överraskning.
Bifogar 2 bilder där man ser en bild innan isoleringen plockas bort och en efter.
Efter att jag tog bilderna har jag skurit upp rörisoleringen en bit ovanför och det är dyngsurt, det rinner så fort man är och tar i det.
Det luktar inte sprit (köldbärarvätska) som det gör då man rensade filtret på kalla sidan. Så jag antar att det är kondens som bildats och följt rören.

Nu är det ju svårt att veta om denna rost faktiskt påverkar pumpen invändigt men jag känner att då övriga felorsaker redan är bytt och pumpen ser ut så som den gör så känns den rimliga planen nu att ringa ut någon som får byta ut rörisoleringen och åtgärda kondensproblemet samt installera en ny köldbärarpump.
Hittade dessvärre ingen avstängning innan/efter pumpen så som det är på övriga cirkulationspumpar.
Ställde även pumpen på enbart tillskott.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8698
Var det GT9 du syftade på här?

Nej, GT8, utgående värmebärare. För att kunna uppskatta hur stor del av flödet som passerar GT9 som utgörs av vatten som har strömmat åt fel håll i bypassen och blandats med returvatten måste jag anta ett värde på temperaturen på utgående värmebärare. Jag gissade därför att VBut var 47 grader, lite mindre deltaT än enligt ett tidigare inlägg men temperaturerna är högre så pumpen ger lite lägre effekt.

Köldbärarpumpar kan se hemska ut men det påverkar inte funktionen. Jag skulle vilja hävda att det är rätt hopplöst att försöka undvika att den rostar.   

Prova med att ställa köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift. Problemet är ofta att den inte orkar starta. Den typen av motor som sitter i pumpen har lågt startmoment. Går värmepumpen utan problem en längre tid när köldbärarpumpen går hela tiden är köldbärarpumpen klart misstänkt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rubb

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 6
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej, GT8, utgående värmebärare. För att kunna uppskatta hur stor del av flödet som passerar GT9 som utgörs av vatten som har strömmat åt fel håll i bypassen och blandats med returvatten måste jag anta ett värde på temperaturen på utgående värmebärare. Jag gissade därför att VBut var 47 grader, lite mindre deltaT än enligt ett tidigare inlägg men temperaturerna är högre så pumpen ger lite lägre effekt.

Köldbärarpumpar kan se hemska ut men det påverkar inte funktionen. Jag skulle vilja hävda att det är rätt hopplöst att försöka undvika att den rostar.   

Prova med att ställa köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift. Problemet är ofta att den inte orkar starta. Den typen av motor som sitter i pumpen har lågt startmoment. Går värmepumpen utan problem en längre tid när köldbärarpumpen går hela tiden är köldbärarpumpen klart misstänkt.

Ok, förstår vad du menar, pga restriktionen i filtret så smiter det varma vattnet direkt över till returen. Egentligen hade jag väl även behövt sätta mig in lite i hur man ska ställa in/kalibrera värmekurvor etc den men man ska ju ha tid med det också :)
Tack så mycket alla för hjälpen här. Kör just nu utan filtret i filterballen i väntan på en helt ny filterball. Detta tryckljud och missljud från cirkulationspumpen på radiatorkretsen är helt borta, så den mosade filterkorgen var nog orsaken här som begränsade flödet.

På det andra problemet hade jag en servicetekniker här idag för felsökning istället för att direkt bara byta köldbärarpump som kopplade upp manometer och sa att kylkretsen fungerar precis som den ska och han kunde inte hitta något alls som tyder på fel där.
Köldbärarsidan verkade även det väldigt bra, inga tecken på luft eller liknande. Han startade och stoppade köldbärarpumpen otaligt många gånger utan några som helst problem. Han kollade även över kablaget till pumpen och inte något som verkade sitta dåligt.
Han nämnde att en felande tryckvakt kan orsaka detta fel men han har aldrig varit med om det eller hört talas om att någon med denna modellen haft det problemet.
Han misstänker köldbärarpumpen men allt fungerade så pass bra när han var här att han inte kunde rekommendera någon åtgärd.

I onsdags förra veckan så fick jag två LP-larm under den dagen, sedan i torsdags har pumpen gått felfritt utan något larm.
Behöver se om man kan ställa in köldbärarpumpen på kontinuerlig drift, vet inte om jag sett det i menyerna någonstans.
I övrigt lutar det nu åt att bara fortsätta som vanligt tills den strejkar mer än någon enstaka gång, vet inte riktigt hur man ska göra.

Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 1721
  • Kön: Man
Skulle inte förvåna om du har fel på expansionsventilen igen, be dom sätta något annat än dessa tua ventiler, det är värsta skräpet
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?