Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ser mina värden ok ut?  (läst 1466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kennnyr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ser mina värden ok ut?
« skrivet: 08 mars 2021, 00:33:59 »
Hej
Fick f370 installerad och ventilation injusterad för ett år sedan.

Framledning och retur diff 6C, läser i andra poster att normala värden är 1-3C ?

Förångar på minus, många kompressorstarter, är det ok värden eller är det något man borde kolla på?

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ser mina värden ok ut?
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2021, 04:35:46 »
God morgon!

Utifrån vad jag lärt mig här och vad jag läst mig till i instruktionsboken till min f370 så verkar du ha för dåligt luftflöde för att hålla förångaren isfri.

Jag har trimmat in min pump och för mig med min ventilation är det 52% på frånluften som håller förångaren isfri utan att överventilera huset. Injusteringsprotokollet för ventilationen säger 42% för att uppnå Boverkets normer, då skulle min pump gå på eltillskott större delen av tiden pga avfrostning.

Bara lite input. Andra här på forumet kan mycket mer än mig.

Vad står din frånluftsfläkt på?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1866
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Ser mina värden ok ut?
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2021, 06:26:37 »
Varför tappar du temperatur i frånluften? Den visar 19 grader men din rumstemperatur visar 19,8. Går dina kanaler genom en kallvind?? I så fall har du energiförluster där som inte återvinns. Som jämförelse är min frånluft varmare än min rumstemperatur. Det beror på att rumstemperaturgivaren sitter lägre i rummet och luften är alltid varmare vid taket där frånluften sugs ut. Alla våra ventilationskanaler för frånluft ligger i uppvärmda byggnadsdelar
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Ser mina värden ok ut?
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2021, 09:05:39 »
Cirkpumpen går för långsamt om du tappar 6 grader. Testa att öka den ett steg eller två. Sikta på runt 4 grader.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Kennnyr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ser mina värden ok ut?
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2021, 15:02:53 »
God morgon!

Utifrån vad jag lärt mig här och vad jag läst mig till i instruktionsboken till min f370 så verkar du ha för dåligt luftflöde för att hålla förångaren isfri.

Jag har trimmat in min pump och för mig med min ventilation är det 52% på frånluften som håller förångaren isfri utan att överventilera huset. Injusteringsprotokollet för ventilationen säger 42% för att uppnå Boverkets normer, då skulle min pump gå på eltillskott större delen av tiden pga avfrostning.

Bara lite input. Andra här på forumet kan mycket mer än mig.

Vad står din frånluftsfläkt på?

Värmepumpstekniker vid installation programmerade den på 60%

Varför tappar du temperatur i frånluften? Den visar 19 grader men din rumstemperatur visar 19,8. Går dina kanaler genom en kallvind?? I så fall har du energiförluster där som inte återvinns. Som jämförelse är min frånluft varmare än min rumstemperatur. Det beror på att rumstemperaturgivaren sitter lägre i rummet och luften är alltid varmare vid taket där frånluften sugs ut. Alla våra ventilationskanaler för frånluft ligger i uppvärmda byggnadsdelar


Ventilationskanalerna går genom kallvind, men den är såklart isolerad. Vi har en ojämn temp beroende på vilken del i huset man är på, stort glasparti på ena sidan så det blir rätt så varmt av solen. En fläkt hjälper till att flytta värmen därifrån till andra delen av huset och där sitter rumsgivaren. Vet inte om det kan bero på det, vinden är annars OK isolerad.


Cirkpumpen går för långsamt om du tappar 6 grader. Testa att öka den ett steg eller två. Sikta på runt 4 grader.

Testar det tack, idag på eftermiddagen när solen lyser och det är lite varmare så verkar det som att det är 3C skillnad

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ser mina värden ok ut?
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2021, 20:11:29 »
delta t på 6 grader är bra om du har radiatorer, har du gv, bär du öka på hastigheten på cp så du har ca 3-4 i delta.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1866
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Ser mina värden ok ut?
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2021, 07:21:29 »
Citera
Vet inte om det kan bero på det, vinden är annars OK isolerad

Det må så vara men här får du förluster. Frånluften i ventilationskanalen värmer din isolering på kallvinden till ingen nytta, den värmen försvinner sedan direkt till kråkorna och kan inte återvinnas. Om kanalerna går "inne" i huset så avges den istället där den "hör hemma" så att säga. Om omgivningstemperaturen är lika eller högre så blir det inga "förluster" alls. Det är A och O att återvinna mesta möjliga av producerad värme med en frånluftsvärmepump baserad uppvärmning. En stor anledning varför jag aldrig skullle låta golvvärmen från en frånluftsvärmepump även värma ett sämre isolerat garage. Eller låta frånluftkanalerna passera en kallvind, jag tycker det är en felkonstruktion. Men förstår att det nu är som det är, inte mycket att göra annat än att öka på isoleringen över kanalerna ytterligare
« Senast ändrad: 09 mars 2021, 10:36:17 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Ser mina värden ok ut?
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2021, 14:35:59 »
Delta t, är det skillnaden mellan BT2 och BT3? På min F730 heter BT3 ”kondensor retur” nämligen.

Var justeras hastigheten på cirkulationspumpen? I servicemenyn gissar jag men var?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!