0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
God morgon!Utifrån vad jag lärt mig här och vad jag läst mig till i instruktionsboken till min f370 så verkar du ha för dåligt luftflöde för att hålla förångaren isfri. Jag har trimmat in min pump och för mig med min ventilation är det 52% på frånluften som håller förångaren isfri utan att överventilera huset. Injusteringsprotokollet för ventilationen säger 42% för att uppnå Boverkets normer, då skulle min pump gå på eltillskott större delen av tiden pga avfrostning.Bara lite input. Andra här på forumet kan mycket mer än mig.Vad står din frånluftsfläkt på?
Varför tappar du temperatur i frånluften? Den visar 19 grader men din rumstemperatur visar 19,8. Går dina kanaler genom en kallvind?? I så fall har du energiförluster där som inte återvinns. Som jämförelse är min frånluft varmare än min rumstemperatur. Det beror på att rumstemperaturgivaren sitter lägre i rummet och luften är alltid varmare vid taket där frånluften sugs ut. Alla våra ventilationskanaler för frånluft ligger i uppvärmda byggnadsdelar
Cirkpumpen går för långsamt om du tappar 6 grader. Testa att öka den ett steg eller två. Sikta på runt 4 grader.
Vet inte om det kan bero på det, vinden är annars OK isolerad