0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Har också en hörntrappa och konstaterade att det blir för trångt med en innerdel i trappan. Man måste också räkna med att den fäller ut luftriktarna. Blev istället en innerdel hängande på sidan av trappan för nedre våningen och en annan innerdel ovanför trappan vid innertaket på övervåningen. Fungerar bra för både värme på vintern och kyla på sommaren. Vill man inte ha två utedelar finns det multiplit värmepumpar och minns jag rätt har t.ex. Mitsubishi Electric en ny modell för nordiskt klimat.
Till dotterns 1,5 plan rekommenderade installatören en golvmodell på övervåningen.Det sitter en Daikin Caldo XRH 40 på nedervåningen som gör att varm luft stiger upp i trappan till övervåningen så det blir ganska varmt där i allrummet dock inte i sovrummen som ligger längre bort.Kall luft sjunker så att få upp kall luft till övervåningen tror jag inte på och det är i första hand kyla som är behovet på övervåningen.Då det är snedtak så är det bara en golvmodell som passar. Vi demonterar två elelement och sätter en Daikin Origo XRH 25 där istället.
Sällan det skrivs om Electrolux värmepumpar. Känns som det finns minst lika bra alternativ som är ett par tusen kronor lägre i pris. Varför bara 10 A, särskilt om en värmepump? En elektriker kan kanske säkra om upp till 13 A men det bästa är att ha en helt egen grupp för värmepumpen hela vägen från el-centralen.
En separat 13A säkring från centralen hade varit det bästa, men det känns som att det kommer att bli en massa utanpåliggande kabel genom huset. Jag ska se vilken kvadrat som nuvarande kabel är dragen med, vågar inte riktigt tro på att det går att säkra upp till mer än 10A.
Efter lite jämförelse har jag hittat en modell som bara är 200mm djup:https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/electrolux/well-h7-12-electroluxDen har A+++ märkning och klarar sig på 10A, känns som en passande variant till ändamålet.Finns det några erfaranheter av electrolux?
Mitsubishis EF Design innerdel är 195mm