0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller på att ta in offerter på en ny CTC bergvärmepump (alt 1 är en EcoPart 410 eller 412).Har nu en EcoAir 107, som krånglar en hel del. Den är kopplad till en EcoEl 1500, som jag skall försöka behålla.När jag läser manualen till EcoPart så ser jag att pumpen kopplas bort om brine-in är lägre än minus 5 grader och att man då måste använda elpatronerna.Installatörerna säger att detta knappast inträffar i mitt område ( Västergötland). Av erfarenhet så litar jag oftast inte på sådana påståenden. Min EcoAir kopplas bort redan vid en utetemp på 7-8 minusgrader, så jag vill ju nu ha en pump som klarar betydligt lägre temperatur.Någon som har erfarenhet av om en bergvärmepump kopplas bort av för låg brine-in?Jag förmodar att detta kan ske vid stark kyla och att det är rörledningen från borrhålet till huset som är en svag punkt. Eller kan berget bli så nedkylt att temperaturen på brine-in sjunker en bra bit under noll grader?
Jag förmodar att detta kan ske vid stark kyla och att det är rörledningen från borrhålet till huset som är en svag punkt.