0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OM du skall ha en DUO så har jag blivit informerad om att mitsubishi MXZ-2E53VAHZ är det som gäller. (Drygt 6 kW fördelat på två indderdelar)Problemet är att den blir rätt dyr, runt 35 000 kr skulle jag tro, och det kan bli lång rördragning till en av innedelarna, vilket ytterligare kan ge lite högre pris.Värmen lär aldrig nå källaren om du inte placerar innedelen i källartrappen så att delar av det direkta flödet kan riktas ned på undervåningen, och delar av flödet kan riktas ut i markplan.Två separata värmepumpar är troligen bättre och blir inte mycket dyrare, om ens dyrare alls.För att ersätta din befintliga och få samma effekt som när den var ny så behöver du en värmepump med effektbeteckningarna 12, 35 eller 40 beroende på fabrikat.T.ex. LN35 Hero, Daikin Caldo 30 eller 40 (40 är mer kraftfull än din gamla)Du hittar liknande beteckningar på andra fabrikat.Modellstorlek 9 = storlek 25 hos vissa tillverkare.Modellstorlek 12 = storlek 35 hos vissa tillverkare.De billigaste näthandlarna är billiga av en orsak, inte sällan extra krav på service, kortare garantier, installatörer som kommer "långbortifrån" och kan ta tid att få till sig vid reklamationsärenden om det skulle bli nåt problem. Jag säger inte att man inte skall köpa av dem, bara att man skall läsa allt finstilt noggrant och säkerställa dig om att det är exakt rätt modellbeteckning, riktiga garantier och att allt verkligen ingår i det pris du betalar om du jämför med en lokal installatör som lämnar offert. El ingår som regel inte t.ex.