0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Öppnar du alla strypningar lär totala flödet öka.Men! Vattnet väljer alltid den lättaste vägen och det är nog ditt problem. Du behöver strypa någon/några slingor där flödet är onödigt högt så vattnet tvingas välja de lite jobbigare vägarna också.// MagnusGrymt. Så i de rummen som är varmast kan jag med gott samvete strypa lite då? Vad är lagom att börja med? Ett 1/4varv?
Slingorna är redan strypta enligt ritning. Men jag testar att justera ned där rummen blir väldigt varma. Jag har tex 24.5 i ett rum och 20 i ett annat.
En tumregel är att delta T på varje slinga är ca 4 -5 C , bry dig inte om LK:s papper, LK går på schabloner och vet inget om vad värmekällan är och hur värmen styrs ut från den och då ska alla ställdon vara borttagna. Stryper gör man på nedre fördelaren. Hur är matarrören dragna, 1 stam för allt eller 1 stam för varje, med en stam för allt så kan det bli så att ena delen stjäl värme från andra när termodonen ökar och minska. Vad står cirk-pumpen på för fart, det gäller att den orkar få till ett flöde som räcker till allt. Öka farten på den om det går.
Två billiga ute/inne termometrar a 50 kr där svansen tejpas på ut ( tur ) och in ( retur ) allt räknat från fördelaren. Blir inte direkt exakta värden men duger bra, annars en IR-picka som det kallas, problemet med dom är dom mäter rackarns så konstigt beroende på var man mäter. när du börjar få lite stil på det så kommer nog VP att kunna höja tempen ut från den. Du har bara en pump nu då. Vad säger LK om flödena, totalen , alla flöden över slingorna tillsammans, det flödet måste cirkpumpen klara och lite till.