0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, det är ovanligt låg skillnad och tyder på att pumpen inte tar så mycket värme från borrhålet vilket leder till att den inte heller producerar så mycket värme. Förmodligen är köldbärartemperaturerna högre än vad de brukar vara, det blir ett resultat av lågt värmeuttag från borrhålet. Tänkbara fel: Sliten kompressor, fel på expansionsventilen, köldmedieläckage. Har senaste månadernas elräkningar varit normala jämfört med tidigare år?
8kw pump ?
Lite sådär började det för mig också ca ett år innan kompressorn skar ihop, Nibe 1015-7 kW, föregångaren till den du har. (Om du har en 8 kW värmepump)
Kan vara ventilerna som börjar bli dåliga
Läckande köldmedium har inget med KB-kretsen att göra, det är i så fall internt i den stora plåtlådan med kompressorn och värmeväxlarna det läcker i. Köldmedium R407A i ditt fall.För oss började det med förlorad effekt, tog ett bra tag innan jag märkte det, sedan fick jag problem med att den löste ut på motorskyddet ett par gånger, till sist drog den över 4 kW (aldrig mer än ca 2 kW när den var frisk) innan motorskyddet löste ut.Den hade då gått i 17 år och värmt huset på vintern och poolen på sommarn, så man kan väl inte direkt klaga.Han tänker nog på ventilerna i kompressorn.