0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag gillar inte att ha låg temp i beredaren så vi kör Lyx 54/57. Jag vet, periodisk höjning osv, men runt 50 gr tycker jag är för tåligt att ha i beredaren. Ska det verkligen behövas en arbetstank? Golvvärmesystemet är på 170l så kan man bara trimma in systemet så borde det ju funka bra ändå, tänker att en rätt injusterad by-pass löser problemet att inte pumpen jobbar statiskt när termostaterna stänger. Dessutom brukar badrumsslingan vara öppen oftast då den står rätt högt i temp, sällan det är helt stängt i systemet. Jag läste i en annan tråd att man haft problem med LYX-läget, vad är det som har strulat där? Kan ju tycka att en värmepump med massa funktioner är tämligen oduglig om inte funktionerna fungerar som tänkt.
Som Hasberg skrev så stoppar kompressorn med larm 163 ifall BT3 överstiger 58grader. Det händer mig om jag valt lyx läget. Om du har 57grader som stopptemp så kommer den säkert stoppa på det vid varje VV körning. Ta en logg och kolla! Larm 163 sparas iallafall inte i min larmlista så den måste man logga för att se. Om GM nollas så är det sannolikt Max diff kompressor som slår ifrån.Kolla även vad du får för faktisk temp i beredaren med 57grader valt. Min eftervärmer en del så faktisk temp är högre än vald temp.
Ställde ner LYX till standard 50/54 så får vi se. Vad kör ni på övriga som periodisk höjning? Default är ju 55 gr men helst ska man ju upp 70 för att vara helt säker, iaf 60 som minimum. Förstår inte hur man vill ha 45-46 gr i beredaren och bara värma upp den till 55 gr, det kan ju inte vara bra! Jag har långt till sista tappstället och när pumpen börjar fungera tillfredställande är tanken att vi ska komplettera med VVC och då är ju så låga temperaturer helt uteslutna.