0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Larm 163 är ett b larm och försvinner vid nästa kompressorstart, pumpen lägger larm 163 om den har en temperatur på 58 eller högre på bt3 retur kondensor in. det försvinner vid nästa kompressorstart. Låter som att du haft rörfirma kling och klang vid installation.
Logga pumpen, och dela med dig av loggen här i .txt format.bakom lilla plastlocket där det står f1255 finns ett usb-uttag, sätt i ett usb-minne dör (formatterat fat32)Välj i usb menyn loggning var 60 sek, och bekräftasen när du loggat ett dygn, så väljer du avsluta loggning i usb menyn och tar sen ut minnet. Drar man bara ut det, så försvinner det senast loggade.
Har du faktiskt bara 23 grader inne i ett nybyggt hus? Skulle gissat på närmare 30.Termostater?
Hur menar du? Ja jag har 23 gr. Sitter uponor smartrix men termostaterna är ju oftast stängda.
Hej,Jag har nybyggt hus där vi körde igång pumpen okt 19 och det har i princip strulat hela tiden eftersom rörfirman som installerade pumpen tycks har så fruktansvärt dålig koll på dom här prylarna.Huset är 180 kvm 23gr samt garage 45 kvm 16gr till det kör vi en F1255 med 155 m aktivt borrhål, golvvärme överalt. Västmanland.Pumpen larmar ofta om hög kondensortemp 163 i samband med periodisk höjning och jag har reagerat på att kompressorn går väldigt ofta.4500 starter på 4700 tim är ju nästan 1tim/start. Vi kör kurva 5 med en grads förskjutning. Har reagerat på köldbärartempen, tex i dag vid lunch hade vi 1.4 in respektive -2.4 ut. Nu i kväll 1 in resp -3,8 ut. Är det inte väl låg intemp samt väl stort tapp?Värmesystemet är inställt på rad fast vi har golvvärme och köldbärarpumpen är satt som manuellt 75% även fast automatisk är default. Varför gör man så och kan det ha någon betydelse?Från början glömde dom säk på tappvattnet vilket resulterade i att en koppling small och vi hade vatten i hela huset. Det är iof en annan historia men efter att detta hände har dom vart ut och byggt om en del och bla flyttat säk på köldbärarkretsen. Det gjordes aldrig någon omsorgsfull luftning och påfyllning enligt min bedömning och jag är nu fundersam att det kan finnas luft eller tom vacuum på kylsidan. Hur stor ör den risken och vad kan bli konsekvensen isf? Helst ska det väl vara ett litet övertryck så att det inte uppstår just vacuum?
Vad har du för inställningar på varmvattnet?