0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har kollat lite mer nu och det verkar som att den 9/10 gånger bryter med felmeddelande 163 pga BT3 > 58 C vid Varmvattenkörning. Någon som har någon idé om vad detta kan bero på? Har skaffat ett nytt USB nu enbart för pumpen så jag hoppas det löser problemet med att pumpen hela tiden startar om när jag loggar med USB-minne så man kan få en komplett logg för kvällen/Natten. Bör man logga med 10 sec intervall? eller glesare?
Här i loggen tror jag växelventilen har fastnat i radiator /golvärmeläget den värmer ju inte VV-vattnet.Går kanske med tvångstyrning-funktionen att gymnastisera ventilen.
Nu har jag även tittat på log 21020302.txt (438.58 kB......)och har samma uppfattning som tidigare, som jag skrev i den andra tråden: "Det är nåt skumt, den överför ju nästan ingen värme till VV, på 8 min har temperaturen bara ökat med + 0,8° C (BT6) och 0,4° C (BT7)"Tror också det är som "rayb" skriver här:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73972.msg771751#msg771751Det borde nog vara 2 slingor i 16 kW-modellen.På 5 - 6 minuter ökar temperaturen BT6 / BT7 med bara < ½° / < 1° C innan 58°C på BT3 stoppar kompressorn.Tror inte växelventilen kärvar, när kompressorn kommer ur den s-e-g-aperioden på 19 - 20 Hz och går med > 35 Hz som vid varmvatten, såökar framledn.tempen > 4°C och returen bara < 2°C vid värmedrift.Lösningen tror jag är som jag skrev tidigare:Sänk VV-temperaturen, .....vill du absolut ha högre, vore det nog bättre och ha en El-beredare efter VP'n, som "MantaTIC" tydligen har.tror inte förbrukningen skulle bli så mycket högre, VP'n skulle kanske ta mindre med El-tillsats ? Växelventilen är långsam, 8 sek. för 60° vridning:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73469.msg767470#msg767470
Jag backade programvara nu tillbaka till 6080R8 och nu verkar den klara av att byta från VV till Värmeproduktion utan felmeddelande 163. Dock bara hunnit kört några timmar men än så länge inget felmeddelande, håller tummarna!Något jag har upptäckt i loggarna om man jämför denna 6080R och med den nyaste programvaran 9240R3 är att i denna log så med 6080 programvaran så finns där inga fler steg än 7 & 15 på "Relays"? vad beror detta på? Är det bara programvaran som inte loggar fler steg eller är det helt enkelt så att växelventilen slår om fortare med 6080 och det kanske löst problemet? Har som sagt kört för få timmar för att kunna konstatera det som löst men verkar lovande!