0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förstår inte hur.
Famlar fortfarande av val för luftvärmepump enligt första inlägget dvs Mitsubishi MFZ-KJ35VEHZ eller en Daikin Origo II XRH35 ev 25- för Mitsubishin är väl R410A+ är att den är ca 3 000/3 800 kr billigare än XRH35/25Försöker att förstå om den kostnaden går att spara in under livslängden (15 år) med lägre effektförbrukning men blir inte klok på alla siffror.Förutsättning är 1,5 plan 170 kvm med en Caldo XRH 40 på nedervåningen som värmer på skapligt på övervåningen dock inte längst bort i sovrummen, se ritning.Då det är stort glasparti på kortsidan så är det kyla som prioriteras.Har sammanställt lite olika värden från produktblad enligt bilagaSynpunkter på detta om kan hjälpa mig med val mottages tacksamt.
Mig veterligen så har KJ35 0,5-3,7 i kyleffekt
Vad får dig att tro att R32 skulle vara det sista köldmediet Eller ska du byta maskin när nästa ”miljövänligare” köldmediet kommer
Då den suger in kallare luft vid golvet så kommer maskinens verkningsgrad + effekt att öka.D
Blir att kasta direkt! Tror inte att R32 är det sista. Uttryckte mig konstigt om det är så det uppfattades. Det är osäkerheten kring de gamla köldmediet och dess ersättare som får mig att välja nytt. Även vid kyla? Jag trodde det var temperaturdiffen inne och ute som avgör verkningsgraden.
Han antog nog att det talas om KJ25?
Hej igenFick nu till ett bättre pris så det lutar mot Daikin. Nu är ju frågan 25 eller 35.För värmens skull spelar nog ingen roll då det är en Caldo XRH40 på undervåningen.Frågan är hur stor skillnad det är på kyla?P-design 2,5 mot 3,5Topp 4,2 mot 4,3Årlig energiförbrukning 135 mot 201Vilken kyler mest. Borde ju vara Origo XRH 35 samtidigt drar den ju mer ström.
De drar lika mycket ström vid samma förutsättningar. 35:an är beräknad mot ett hus som kräver 3,5 kW kyla medans 25:an är beräknad mot ett hus som behöver 2,5 kW kyleffekt.Samma komponenter i båda.D
Men betyder det att de även ger samma kyleffekt ut?