Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas  (läst 569 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dboy

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« skrivet: 25 januari 2021, 14:30:24 »
Har en Thermia Atlas.

Enligt manualen så finns det två typer av innegivare. Modbus via EM3 kort (som jag inte har)  och PT1000 via BM-Card (som är standard på Atlas).

Thermias kostar tydligen ca 1500, osäker på om det är ink installation men hursomhelst mer än vad bara en avancerad termomemeter är värd.

Jag ser att en PT1000 rumsgivare kostar från 100 kr på webben. En PT1000 är ju i princip bara en resistor så det kan ju omöjligen ge problem med garanti att koppla in den men är det nån som försökt? Eller har alla som har rumsgivare valt Thermia originalgivare?

Jag behöver troligen ingen innegivare, men tycker bara det vore trevligt att kunna se innetemperaturen via Online gränssnittet.

Nån som har åsikter?

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7268
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2021, 15:40:08 »
PÅ Thermias tidigare modeller har "rumsgivaren" inte enbart varit en givare utan äv med möjligheter att  justera önskad temperatur samt möjlighet att läsa vissa värde.
Har dom slutat med det?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dboy

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2021, 16:19:00 »
Står så här i manualen: (se bilder)
Jag tolkar det som att det bara är en PT1000 eftersom den är ansluten med två kablar till en port, och är angiven som PT1000.

Kanske att modbussensorn har dubbelriktad kommunikation?

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Jag älskar värme!
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2021, 19:47:02 »
Jag måste vara synskadad men jag ser ingen rumsgivare som ska anslutas med två tråd?? Utegivaren som ansluts på 50 ser jag och rumsenheten på MBa ser jag  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dboy

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2021, 20:55:48 »
Jag måste vara synskadad men jag ser ingen rumsgivare som ska anslutas med två tråd?? Utegivaren som ansluts på 50 ser jag och rumsenheten på MBa ser jag  Sc:,h

En PT1000 är i princip en temperaturkänslig resistor, så två trådar.

Enligt bild 1 från manualen så ansluts den till port T31, den är längst upp till vänster på bild två.

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Jag älskar värme!
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2021, 21:16:01 »
Jag slutade läsa när jag såg buffert tank  a:gl

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 31745
  • Ägare av forumet
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2021, 09:13:34 »
Det fungerar så vitt jag kan se med en vanlig PT1000 sensor.
Tydligen kan du välja någonstans i mjukvaran om det skall vara bufferttanktemp eller rumstemp?
Den här skulle jag rekommendera om den skall sitta synligt: https://www.energibutiken.se/sv/pt1000/25-pt1000-rumsgivare-innegivare.html
Den här om du kan dölja den: https://www.energibutiken.se/sv/pt1000/202-pt1000-universalgivare-6-mm-200gr.html (Finns med olika kabellängder).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dboy

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2021, 12:34:39 »
Tydligen kan du välja någonstans i mjukvaran om det skall vara bufferttanktemp eller rumstemp?
Det finns en rumsgivarmeny där man väljer vilken typ av rumsgivare man har, Modbus eller PT1000.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?