Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas (läst 10145 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
«
Svar #15 skrivet:
19 januari 2023, 15:38:57 »
Citera
Det är i första hand utomhustemperaturen som styr, innegivaren är bara en "medhjälpare". Det är ju lite sent att gasa på värme, vid temperaturfall ute, när hela väggen är genomkyld och VP inte orkar att omedelbart kompensera för dom genomkalla väggarna. Ska man styra med enbart en innegivare måste man ha en rätt stor effekt tillgänglig för att snabbt kompensera nerkylningen.
"Övereffekt" ger lite sämre ekonomi och svajigare innetemperatur, än en mer "lagom" effekt.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #16 skrivet:
20 januari 2023, 09:43:58 »
Citera
Nja, det där stämmer inte riktigt.
När det blir kallt ute dröjer det ett tag innan det börjar bli kallt inne.
Och när det varit kallt och blir varmt så dröjer det rätt länge innan det börjar krävas mindre energi för att värma huset.
Så innegivaren hjälper till att fördröja den förändring som utegivaren vill att man ska göra.
Har aldrig fattat varför man ska styra värmen med väderprognoser som visar hur varmt eller kallt det kommer att vara ute om xx antal timmar - det är ju rena struntpratet, eller i vart fall en skröna som bitit sig fast.
Rätt mig gärna om jag har fel.
Med dagens reglerdatorer som styr på tiondels grader menar jag att det nog i de flesta fall borde gå reglera mycket mer mot rumsgivare än vad som görs idag.
Det var annorlunda förr, när rumsgivaren inte började påverkar beräkningarna innan rumstempen ändrat mer än en grad.
Någon form av fördröjning måste man förstås ha, så att värmepumpen inte gasar fullt bara för att någon öppnar en dörr, men rent generellt så skulle man nog kunna säga att samarbetat utegivare och rumsgivare är en rätt bra lösning som jag ser det.
Störst problem med "fel innetemp" får man som regel om det varit kallt ute länge, och plötsligt blir varmare, den varma uteluften "trycker in" kylan som finns lagrad i väggarna och det blir kallt inne. Då är det extra värdefullt att ha en rumsgivare som bromsar värmepumpen så den inte drar ned värmen för mycket.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Marlin11
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Marlin11
«
Svar #17 skrivet:
29 januari 2023, 07:31:22 »
Citera
Installerade en rumsgivare av typ pt1000 på bm-kortet på min calibra igår. Två frågor. Rumstemperaturen pendlar mellan 20,1 och 20,6 konstant på displayen på pumpen, varför? Dålig/för lång kabel? Sen så kan man välja passiv/aktiv, vad innebär det? (Till/från finns också)
Loggat
Bobone
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 196
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Bobone
«
Svar #18 skrivet:
29 januari 2023, 11:41:57 »
Citera
Som jag förstår det, betyder ”passiv” att innegivaren inte påverkar styrningen. Det finns ett reglage till på Atlas med hur stor påverkan givaren får.
Jag har märkt att min utegivare mäter konstigt.
- vet någon om det är den momentana temperaturen som visas eller är det en medelvärdesbildning över tiden?
Jämfört med andra termometrar jag har, på samma och andra ställen visar den ibland för mycket och ibland för lite, så det är svårt att använda kalibreringsreglaget.
För övrigt vill jag gärna bjuda in till lite brainstorming om en hemmasnickrad trådlös givare:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=79840.0
«
Senast ändrad: 29 januari 2023, 14:14:41 av Bobone
»
Loggat
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m) i Sthlm.
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 75/25 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
25 MWh per år sedan 2023.
Tidigare 42 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC.
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #19 skrivet:
30 januari 2023, 07:28:33 »
Citera
Utegivare placeras ofta direkt mot vägg, om väggen läcker energi genom isoleringen så kan de visa någon eller några grader för varmt, framförallt om det är vindstilla.
Jag rekommenderar alltid att man sätter utegivare på distanser från väggen, några M6 - M8 muttrar mellan kapsling och vägg brukar lösa den typen av felvisisning.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Rumsgivare / innegivare Thermia Atlas
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 981
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
rocas
Daikin_
lubbis
jehu
tyke
jishi
Rillman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info