0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är acktanken du har nu 1x1250l eller är det flera mindre? Om det är flera mindre skulle jag behålla en som arbetstank och en on/off pump. Då får du justera in lämpligt flödet över huset och värmepumpen får gå med sitt flöde över tank samtidigt som värmepumpen får mera volym att jobba med. Sen är precis som du är inne på 70g i framledningstemp inte optimalt för en värmepump. Vad har du för tankar om solpanelerna? Vill du behålla dom.
Har precis installerat bergvärme i Norrbotten i ett hus med samma förutsättningar1,5 plans Älvsbyhus 1975 med 120mm isolering i väggarna. Valet blev thermia atlas 3-12kw och 185m aktivt hål. Beprövat nu i -25 inga problem med köldbärarna och körde ut en framledning på 62 grader. Ställt upp så att cirkapumpen inte varvar ned lika mycket. Går köra riktigt högt flöde i stamledningen för att tvinga in så mycket vatten som möjligt i raddan. = sänkt framledning Prövar också denna vinter för att kunna se om de blir golvvärme (göra underifrån) alt byta ut lite radiatorer i V-rum och Kök.
element med stor vattenvolym, ger lägre framledning, får du plats med stora 2 radiga, eller 3 radiga, kör på det.
Undra hur noga man måste vara med att ha 7% större element efter varje i slingan? Känns som att de inte borde spela lika stor roll med samma enrörssystem som vi har då man ändå måste lira så högt flöde i stamledningen? Isf är det enkelt att byta ut de största elementen mot typ trippelradiga?
Håller på att justera in pumpen just nu, fått ställa upp lägsta nivå på cp till 50% verkar som att de gjorde susen. Annars HGW som thermia har verkar ge bra med varmvatten. I princip samma kostnad för bvp+montering på alla olika märken skiljer lite. Därför jag tillslut tog den bästa på marknaden.Hade man haft spåkulan hade man köpt en beggad pump på nätet och installerat själv, haft den några år.
Glöm hgw om du lägger in golvvärme. Hgw fungerar bäst med radiatorer, men stjäl ju med min pump 2 grader på framledningen. Kanske bättre styr i inverterpumparna?
Oj har då ingenaining om hur HGW där fungerar mer än att denna Thermia Atlas pump skall kunna göra både värme och varmvatten samtidigt. Rörkrökarn hade iallfall monterat denna inverter i några hus med golvvärme. Tror du det kommer fungera dåligt? Även om jag installerar utjämningskärl?