0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Enda nackdel med överventilation som jag känner till
Om huset är nybyggt så ska det finnas ett protokoll från ventilationsinjusteringen där flödena har fastslagits och kontrollerats. 159 kvm = 200 kbm/tim. Därefter ska man INTE röra ventilationsinställningarna vare på donen eller i värmepumpen. Filter ska hållas renas och bytes med rekommenderat intervall.
Kurva 7+1 låter väldigt högt för ett nybygge. Detta triggar hög framledning vilket i sin tur sänker verkningsgraden på systemet. (Eftersom flödet inte är konstant utan värmen pulsas ut mha termostater)Ang ökad fläkt så är boverkets regler helt frikopplade från vad som är optimalt för Nibes frånluftare. Antingen överventilerar man lite och får upp verkningsgraden vilket jag förespråkar. (Ingen gnäller på sommaren när folk sover med öppna fönster och nästan dör av för mycket frisk luft )Enda nackdel med överventilation som jag känner till är att vid kallt -10 och lägre kan inneklimatet bli torrt. Dessutom kan man inte återvinna energi om det är kallare än ca -15 ute.
Hej!Bor själv i ett Myresjöhus modell Herrgården på 162kvm. Enplans, Golvvärme. Har en F730 där injusterad vent låg på 50% fläkt, vilket tillät kompressorn gå upp i ca 85hz. Höjde fläkten till 70%. Nu kommer jag upp i 110-120hz och har hittills inte märkt någon skillnad i inomhustemp eller att det drar någonstans! Kanonnöjd. Just nu ligger jag på -2°C ute. Pumpen ligger o smygkör på 75-80hz och det är långt ifrån att tillsatsen går i. Ligger på låga gradminuter (-220GM).
Kul! Vad kör du för kurva och förskjutning?
Godkväll! Värmekurva 4 med förskjutning +2. Håller stabila 22°. Men med radiatorer är denna inställning lite låg såklart.
Ni har bott i huset ett par veckor, har ni luftat systemet?du har 4 luftningsnipplar på din pump (3 innanför lilla plåtluckan nere till höger, och en högst upp till vänster på framsidan), sen lufta på golvvärmefördelare, samt på element.Ett nytt system brukar få luftas ganska tätt i början, och fyllas på.Har du inte alla golvvärmetermostater på max, eller tagit bort dom, så gör du det, utom de rum du vill ha svalare. kök, hall vardagsrum, badrum bör gå på fullt.Fläkthastigheten kan du öka litegrann också, då får vp mer luft genom förångaren, så slipper du få förångningsbegränsningar m.m.
Finns det något att göra för att minska avfrostningarna förutom att höja fläkthastigheten?
Hur gammal är din 750?Nibe blev tillslut varse det här problemet så på senare modeller av 750 (och på alla 730) stoppade man in värmekabel som slås på vid avfrostning för att påskynda densamma. Konstruktionsmiss alltså (eftersom pumpens egenvärme inte passerar via förångaren utan ventileras ut direkt som avluft). Avisningsproblemet med dessa pumpar har diskuterats åtskilligt på detta forum och lyckliga/olyckliga användare har försökt experimentera med olika lösningar. Det enda som dock verkar hjälpa är att höja fläkthastigheten/överventilera