Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasol i bilens AC  (läst 49500 gånger)

PO-18 och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #60 skrivet: 24 mars 2006, 11:42:26 »
VOLVO ORIGINAL!!! Det känns tryggt.  ;D

Betala ALLTID fullpris, då kan du ALDRIG bli lurad.  ;D ;D

Och tro ALLTID på reklam! Varför skulle dom ljuga??  :D ;D *roflmao* Thumbsup studs *vinkar*
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad AlfM

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #61 skrivet: 24 mars 2006, 12:18:25 »
Jag har många exempel men jag återkommer till "samma" Cylinda elspis den ena tillverkad i polen den andra i sverige den polska 1000:- billigare i inköp den polska har annan ugnstermostat, annan isolering, andra plattor.

Hej svenske kocken!

Det hade varit intressant om du kunde "specca" vilken Cylinda spis som är tillverkad i Sverige. Mig veterligen finns det ingen. Sc:,h
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #62 skrivet: 24 mars 2006, 14:54:11 »
Som någon nämde märker man störst skilnad om man jobbar med grejorna.
jag har monterat många pirat deler på olika bilmärken & det är ofta skilnad på passform. (förutom at det kan vara andra toleranser & matrial grejorna)
ta bara en sån enkel grej som en framfjäder till en escort 88:a. den är konstigt nog lätare att få dit om den är orginal?

sen finns det ju visa produkter som är väldigt lika, där kan det var en sån enkel grej att orginalet har en tätare kontroll av grejorna, man kanske kör stick prov på var 1000 del, mot pirat som kollar var 10 000 del & därför kan hålla lägr pris & om man inte har otur så är delen jämförbar med orginal.

Oavsett vad ni tycker om min inställning till pirat/orginal. Så kör inte i annat än R134a i era Ac system !!!
att det är dyrt att konvertera är en myt!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad AlfM

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #63 skrivet: 26 mars 2006, 17:15:51 »
Jag har många exempel men jag återkommer till "samma" Cylinda elspis den ena tillverkad i polen den andra i sverige den polska 1000:- billigare i inköp den polska har annan ugnstermostat, annan isolering, andra plattor. Så att det inte fins ett samband mellan priset och kvaliten är mer ovanligt än vanligt, och så vet jag att det fungerar med mycket som jag hanterar tex. kabel från samma fabrik till olika leverantörer med olika kvalitet. Men för att märka att det skiljer måste man nog jobba med varorna mer än vid något enstaka tillfälle.
För som ett känntlågprisvauhus säger samma vara till lägre pris KAN vara sant i visa fall men inte alltid. Det är väl så i dom flesta fabriker att resultatet på produkten varierar och sorteras ut i olika kvaliter och därmed olika priser.

Hej svenske kocken!

Eftersom du inte har svarat på mitt förra inlägg får jag försöka igen.
Jag refererar åter till Cylinda spisen som du hänvisar till. De spisar som säljs i Sverige och som inte är tillverkade av Gorenje har ugnstermostat och plattor ifrån EGO. Nu är det så att termostat och plattor kan jag köpa mycket billigare ifrån andra företag. T. ex. Electrolux och andra fristående företag.
Är de då sämre än de komponenter som jag köper på Elektroskandia?  Sc:,h
Självklart är de också tillverkade av EGO.

Kommentar?
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #64 skrivet: 26 mars 2006, 17:41:19 »
Hej. jag har inte sett frågan tidigare. Men ugnstermostaten på den Polska spisen går bara till 250 ºC och den andra går till 300 ºC och vad det var mera som i detalj skiljer har jag inte i huvudet men jag ska försöka plocka fram det på jobbet i morgon.
Och att det är mera som skiljer är det väl ingen tvekan om varför skulle det skilja en tusenlapp i pris annars.
Och jag säger som alltid "man kan inte betala för en folkvagn och tro att man ska få en mercedes" åtminstonde är det så i min värld.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad AlfM

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #65 skrivet: 26 mars 2006, 17:48:54 »
Om du kan plocka fram det på jobb i morgon, så kolla också vilken spis som är tillverkad i Sverige.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #66 skrivet: 11 maj 2006, 11:16:12 »
Så här blev det till sist med min AC (Ingen gasol):
Felsökning med UV-spårgas gav inget läckage så systemet vakumsögs och påfylldes med R12-kompatibelt köldmedium SP-någonting + UV-spårvätska.

Frågan är vad man gör härnäst:
1. Kör tills det är tomt och betala för påfyllning varje år 1200 kr.
2. Kör till senhöst och försöker sen spåra läckan och åker på kompressorbyte/kondensorbyte 7-10000 kr.

Hmm, bilen är en 1991 och håller kanske inte 5 år till. Känns ganska skönt att de inte hittade läckan trots allt ;D
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #67 skrivet: 11 maj 2006, 17:53:55 »
Är det en 91a får du nog vara glad om det blir kallt.  :)

Och räkna med att fylla en gång om året. Behövs det oftare än så är det nog klokt att köra med rutorna nere.

Eller skaffa något modernare att köra i.  Thumbsup
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #68 skrivet: 11 maj 2006, 19:49:58 »
det är olagligt att fylla ett system döär man inte lagat systemet först.
man ska desutom alltid byta torkfilter.
har du inte fyllt med R134a så kan gasen länga ut igenom slangarna.

när dom inte hitta lekaget, gjorde dom nån provtryckning då & vänta för att se om trycket sjönk?
när dom fyllde, golla dom då om trycket ändrades efter vakumsugningen, innan gasen fylldes? hur länge vänta dom?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #69 skrivet: 11 maj 2006, 20:10:09 »
Nu tycker jag du var hård car man låt Herr brun njuta av sin fungerande kylanläggning tänk på att det kan vara sista sommaren tillsammans med den gammla bilen *vinkar*

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #70 skrivet: 11 maj 2006, 20:22:01 »
det är olagligt att fylla ett system döär man inte lagat systemet först.
man ska desutom alltid byta torkfilter.
har du inte fyllt med R134a så kan gasen länga ut igenom slangarna.

när dom inte hitta lekaget, gjorde dom nån provtryckning då & vänta för att se om trycket sjönk?
när dom fyllde, golla dom då om trycket ändrades efter vakumsugningen, innan gasen fylldes? hur länge vänta dom?

Vad finns där att laga då inget läckage kunde hittas ;D
Det var en professionell verkstad och jag räknar med att de gjorde ett fullgott jobb (och resultatet var precis det önskade utan mutor e.d  >:D )

Och till alla som pikar mig för min gamla bil: bilar och andra fordon är som familjemedlemmar för mig. Inte byter man ut dom för att de blir gamla, eller...? Min gamla Dodge kommer jag att ta väl hand om på gamla dar, även om den har svårt att hålla tätt och är lite småskruttig.
I sommar bär det av till Kroatien i vår gamla trotjänare som varit vid Medelhavet många många gånger och dessutom hunnit med ett besök i Florida! Besiktningen passerades med blanka papper. Jag ser fram mot många härliga år tillsammans ^-^

(Vi har även en nyare (-00) slätstruken medelmåttig, tråkig, småbil, men den får frugan ratta.)
« Senast ändrad: 11 maj 2006, 20:43:29 av HerrBrun »
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #71 skrivet: 11 maj 2006, 20:57:50 »
Att du har någon liten läcka kan man vara säker på men ibland är den hopplös att hitta utan att riva hela bilen .Lycka till på semestern jag hoppas både bil o ac fungerar hela resan *vinkar*

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #72 skrivet: 11 maj 2006, 23:20:30 »
Ingen AC i bil är ABSOLUT tät. ???

De som skiljer mellan dom är att en del är mindre, andra mer otäta. 8)

Hopplöst att läcktesta de mindre otäta. :'(

Kylskåp blir ofta 20 år och däröver, innan de skrotas. Vanligen har de sin originalfyllning kvar. Men har någon hört talas om en bil med AC som skrotats (av åldersskäl) som har något kvar av originalfyllningen? :(

/Knut.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #73 skrivet: 12 maj 2006, 00:21:11 »
De senaste bilarna (audi) jag haft har nog haft originalfyllingen fortfarande efter uppåt 10 år. På 20 år har jag nog bara behövt fylla en gång i en gammal audi med R12, och det var precis i vevan när det började bli väldigt knöligt att få någon att fylla R12.

Sommarbilen läcker dock ut sin laddning på två år. Jag köpte den (1984 pantera) år 2000, och då var A/C:n i stort sett tom på R12, trots att den tidigare ägaren satt i en ny japansk kompressor något år tidigare när den gamla York:en skar.

Jag konverterade till R134a, och bytte en gammal slang i samma veva, och det funkade bra i två säsonger. Fick sedan fylla den 2002 innan trippen till Frankrike, och de hittade ingen läcka. Funkade bra i två säsonger och inför trippen till Österrike och Italien 2004 var det dags igen. Nu är det slut igen, så i nästa vecka skall den in på läcksökning, och det lutar åt att vi byter tätningen på kompressoraxeln. Det finns ett par gamla långa slangar, flera meter, som är från 1984, och jag skulle nog vilja byta dem också.

Ett problem är att sommarbilen inte körs på vintern, och jag tror A/C:n skulle må bättre av att köras ibland. Eftersom jag jobbat lite med motorn i stort sett varje vinter, så har det inte gått att köra den.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #74 skrivet: 12 maj 2006, 16:49:06 »
Nu tycker jag du var hård car man låt Herr brun njuta av sin fungerande kylanläggning tänk på att det kan vara sista sommaren tillsammans med den gammla bilen *vinkar*

Det är ju inte han som gör fel! det är firman som fyller bilen som inte följer bestämelserna
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!