0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmepumpsservice ligger bara runt hörnet här, och han brukar vacuumsuga och fylla på med lämpligt medel, kostnad 500-1000:-Egentligen ska man byta filter och kanske en del annat, men det går ändå.Först måste man täta läckan, där ligger kostnaden. Man kan inte lämna in till märkesverkstad, kostar ALLTID skjortan när det gäller AC. Det var rejälare AC-grejor i gamla jänkare. Moderna AC-system korroderar på några år i vårt saltade vinterväglag. Man får skydda skarvarna ordentligt med lämpligt guck. Alurör + stålplåt + fukt + salt > läckage.
Citat från: drjukebox skrivet 13 mars 2006, 14:11:18Värmepumpsservice ligger bara runt hörnet här, och han brukar vacuumsuga och fylla på med lämpligt medel, kostnad 500-1000:-Egentligen ska man byta filter och kanske en del annat, men det går ändå.Först måste man täta läckan, där ligger kostnaden. Man kan inte lämna in till märkesverkstad, kostar ALLTID skjortan när det gäller AC. Det var rejälare AC-grejor i gamla jänkare. Moderna AC-system korroderar på några år i vårt saltade vinterväglag. Man får skydda skarvarna ordentligt med lämpligt guck. Alurör + stålplåt + fukt + salt > läckage. Jag har gjort en fulfyllning en gång för 800 kr. Höll en sommar.Men som jag förstår det är det olagligt och att konvertera till lagligt medel innebär en total rengöring av hela systemet då oljorna inte är kompatibla med de olika köldmedierna. Därför kändes gasolen som en smart mellanväg då man slipper rensa ur gammal olja ur systemet. Man behöver "bara" hitta läckan, täta, vakumsuga och fylla gasol. Hitta läckan gör många firmor för 1000-1500 kr. Täta kan som sagt innebära > 7000 kr om det är kondesorn.
Att det inte höll berodde inte på "fulfyllning" utan att det inte var tätt. Fast rätt fult gjort är det att fylla utan att provtrycka först - det finns fula fiskar därute! Jag provtrycker + fyller för 800:-.Det finns medel som är lagligt OCH kompatibelt, kylgubbarna vet nog beteckningen.Sant är att en konvertering enligt boken innebär rengöring och byte av ett antal komponenter, menmen....det finns olika synpunkter på det. Jag har kört med konvertering som har hållt i fyra år i en bil nu.Kondensor kan kosta från 1500 men nån övre gräns verkar det inte finnas....
AC system är dyrt att hålla på med...
Vad som sen är frågan är om ACn ska vara på på vintern (alltså om kompressorn ska snurra), där finns det delade meningar!Min är på - har kanske mer nytta av AC på vintern än sommarn.
gasol brinner!!! vem vill riskera att bilen exploderar om det blir en läcka?
det finns flera olika köldmedel som är godkända att ha i kylsystem, men det är bara ett medel som inte tränger igenom gummislangar som man har på bilar & det är R134a.
det ända man byter när man konverterar en bil från R12 till R134a är torkfiltret, då den sak vara av annan typ som tåm esterolja.
Jag vet många gånger då det blir billigare att lämna till märkesverkstan.har flera exempel med just Volvo 850 där evaparetorerna ger upp & bärjar läcka. detta är svårt att hitta. märkesverkstan vill ha 10 000:- föra tt fixa detta då hala instrumentbrädan m.m. måse ur bilen.kylfirman hittar sällan desa lekagen & fuskar med att fylla systemet. systemet funkar några månader & sen får man fylla ingen, föra tt till sist ialla fall byta evaparator för 10 000:-Så alla furk fyllningar har ju fördyrat reparationen.sen har vi Volvo 940 där en del ac firmor drar egan slangar iställer för orginalets rör & då nöter dom hål på slangarna då dom inte ligger på rätt ställen, så det bir till att göra om alltgör om gör rätt = koster pengar