Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Gasol i bilens AC  (läst 29245 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Jag älskar teknik i alla former
Gasol i bilens AC
« skrivet: 13 mars 2006, 13:19:53 »
Har läckage på AC i min gamla Dodge (-91). Då det är ett förbjudet köldmedium (R12?) i den och jag blivit skrämd med kostnader på 15-20000 för att konvertera till modernare köldmedium så har jag låtit den vara.
Hittade nyligen denna trevliga sida http://81.216.240.206/citroen/AC/index.html där personen beskriver hur man någorlunda enkelt fyller systemet själv med mer miljövänlig gasol. (Givetivis bör läckan hittas först och åtgärdas, vilket säkerligen kostar skjortan (ny kondensor?))

Någon här som har erfarenhet av gasol i ACn? Låter som om effekten blir sämre men att man kan få fullgod effekt med rätt propanblandning. Låter frestande då man slipper anlita "experter" med expert-timtaxa varje gång systemet tappar orken. Gasol är ju billigt och miljövänligt.

IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3775
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2006, 13:49:16 »
Jag har för mig att man skall använda isobutan i stället för butan, dvs en blandning av propan och isobutan.

I rätta proportioner fungerar tydligen detta bra.

Ett problem är blandningen inte är en azeotrop, vilket medför att den ena komponenten kan läcka ur, medan den andra stannar kvar. Det gör det svårt att fylla på vid läckor. Man får tappa ur alltihop och fylla nytt.

I USA finns flera R12 drop-in blandningar att få tag på. Jag vet inte om vem som helst får köpa dock. Det är lite skillnad mot när K-Mart hade extrapris på R12, US $0.69 (69 cent) per pound. Slangsatsen hängde bredvid för ca $5. Jag hade hela portföljen full med flaskor och tog det som handbagage. Tror inte riktigt det skulle ha funkat idag, av mer än ett skäl  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1530
  • CTC håller måttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2006, 14:11:18 »
Värmepumpsservice ligger bara runt hörnet här, och han brukar vacuumsuga och fylla på med lämpligt medel, kostnad 500-1000:-
Egentligen ska man byta filter och kanske en del annat, men det går ändå.

Först måste man täta läckan, där ligger kostnaden. Man kan inte lämna in till märkesverkstad, kostar ALLTID skjortan när det gäller AC.

Det var rejälare AC-grejor i gamla jänkare. Moderna AC-system korroderar på några år i vårt saltade vinterväglag. Man får skydda skarvarna ordentligt med lämpligt guck. Alurör + stålplåt + fukt + salt > läckage.  >:(
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 2m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2006, 15:21:58 »
Värmepumpsservice ligger bara runt hörnet här, och han brukar vacuumsuga och fylla på med lämpligt medel, kostnad 500-1000:-
Egentligen ska man byta filter och kanske en del annat, men det går ändå.

Först måste man täta läckan, där ligger kostnaden. Man kan inte lämna in till märkesverkstad, kostar ALLTID skjortan när det gäller AC.

Det var rejälare AC-grejor i gamla jänkare. Moderna AC-system korroderar på några år i vårt saltade vinterväglag. Man får skydda skarvarna ordentligt med lämpligt guck. Alurör + stålplåt + fukt + salt > läckage.  >:(

Jag har gjort en fulfyllning en gång för 800 kr. Höll en sommar.
Men som jag förstår det är det olagligt och att konvertera till lagligt medel innebär en total rengöring av hela systemet då oljorna inte är kompatibla med de olika köldmedierna. Därför kändes gasolen som en smart mellanväg då man slipper rensa ur gammal olja ur systemet.
Man behöver "bara" hitta läckan, täta, vakumsuga och fylla gasol. Hitta läckan gör många firmor för 1000-1500 kr.
Täta kan som sagt innebära > 7000 kr om det är kondesorn.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1530
  • CTC håller måttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2006, 16:03:43 »
Värmepumpsservice ligger bara runt hörnet här, och han brukar vacuumsuga och fylla på med lämpligt medel, kostnad 500-1000:-
Egentligen ska man byta filter och kanske en del annat, men det går ändå.

Först måste man täta läckan, där ligger kostnaden. Man kan inte lämna in till märkesverkstad, kostar ALLTID skjortan när det gäller AC.

Det var rejälare AC-grejor i gamla jänkare. Moderna AC-system korroderar på några år i vårt saltade vinterväglag. Man får skydda skarvarna ordentligt med lämpligt guck. Alurör + stålplåt + fukt + salt > läckage.  >:(

Jag har gjort en fulfyllning en gång för 800 kr. Höll en sommar.
Men som jag förstår det är det olagligt och att konvertera till lagligt medel innebär en total rengöring av hela systemet då oljorna inte är kompatibla med de olika köldmedierna. Därför kändes gasolen som en smart mellanväg då man slipper rensa ur gammal olja ur systemet.
Man behöver "bara" hitta läckan, täta, vakumsuga och fylla gasol. Hitta läckan gör många firmor för 1000-1500 kr.
Täta kan som sagt innebära > 7000 kr om det är kondesorn.

Att det inte höll berodde inte på "fulfyllning" utan att det inte var tätt. Fast rätt fult gjort är det att fylla utan att provtrycka först - det finns fula fiskar därute! Jag provtrycker + fyller för 800:-.
Det finns medel som är lagligt OCH kompatibelt, kylgubbarna vet nog beteckningen.
Sant är att en konvertering enligt boken innebär rengöring och byte av ett antal komponenter, menmen....det finns olika synpunkter på det.
Jag har kört med konvertering som har hållt i fyra år i en bil nu.
Kondensor kan kosta från 1500 men nån övre gräns verkar det inte finnas.... ^-^


Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 2m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2006, 16:09:34 »
Att det inte höll berodde inte på "fulfyllning" utan att det inte var tätt. Fast rätt fult gjort är det att fylla utan att provtrycka först - det finns fula fiskar därute! Jag provtrycker + fyller för 800:-.
Det finns medel som är lagligt OCH kompatibelt, kylgubbarna vet nog beteckningen.
Sant är att en konvertering enligt boken innebär rengöring och byte av ett antal komponenter, menmen....det finns olika synpunkter på det.
Jag har kört med konvertering som har hållt i fyra år i en bil nu.
Kondensor kan kosta från 1500 men nån övre gräns verkar det inte finnas.... ^-^

Nja med fulfyllning menade jag att han fyllde med vad jag förstår olagligt medel (R12?). Jag bad honom inte ens provtrycka, jag skulle på semester dagen efter och chansade på att det skulle hålla ett par veckor vilket det gjorde.

Intressant att det finns medel som är kompatibla! Då kan det vara vettigt att få en läcksökning gjord så får man ta ställning till om man kostar på nya delar sen.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad kek29

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2006, 09:40:54 »
På tal om gasol så hittade jag ett gasolkit på nätet från USA där man koverterar sin V8 till gasoldrift...undrar vad bilproviningen skulle säga om jag glider in med bilen gåendes på gasol...tror att avgasvärdena skulle vara OK  :)  AC system är dyrt att hålla på med...fixa läckan o hitta en kylmontör som fyller den med det den ska ha...alla kan vi ju inte tänka på miljön  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan :)

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2006, 10:29:24 »
AC system är dyrt att hålla på med...
Jo fast grejen var ju just att det är så dyrt att låta kylfirman fixa problemet och att det med hemmapularens gasolkit skulle bli billigare.

Sen är det alltid en enormt skön känsla att kunna fixa saker själv och inte vara utelämnad till "experter". Det enda jag någonsin lämnat in bilen för hittils är renovering av automatlådan då jag inte ansåg mig ha tid eller renlighet nog för en sån avancerad operation.
Vore kul att även kunna serva ACn.

(Jag har ännu aldrig heller haft en hantverkare i huset. Men med dagens tidsbrist så dröjer det inte länge innan jag med varm hand överlämnar guldjobb som uppbilning av avloppsrör i betonggolv till en "expert"  *roflmao* )
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1530
  • CTC håller måttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2006, 10:58:30 »
Citroenfolket är ofta hemmapulare - ska man hålla t ex en gammal  CX vid liv så krävs det rätt monumentala insatser  (av egen erfarenhet...) ::)

Så är de också vana vid att jobba med tryckklockor och dylikt.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 2m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2534
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2006, 11:24:17 »
Snålheten bedrar visheten !!!

gasol brinner !!! vem villl riskera att bilen exploderar om det blir en läcka?
va då blir en läcka, du har en läcka om gasen i dag läckt ut.

det finns flera olika köldmedel som är godtjända för att ha i kylsystem, men det är bara ett medel som inte tränger igenom gummislanger som man har på bilar & det är R134a
alla andra sak bara andvändas i fasta system. Och inte farlikt exprimenterande !!!

oavsett vad du gör så måste systemet lagas från den läcka du har, så den kostnaden räknar vi inte, då den är lika på alla gaser, även R12 som du hadde från början.
du måste också alltid byta torkfiltret, då deta blir förbrukat om systemet varit öppet.

det ända man byter när man konverterar en bil från R12 till R134a är torktiltret, då den sak vara av en annan typ som tåm esterolja.

med andra ord så är det inga extrakostnader att göra rätt o köra på R134a som man ska mot att tro att man kan tjäna pengar på att spränga frukan iluften  ;)


det där med att det koster 10 000:- att konvertera är ett missförstånd, då man i vissa fall måste byta så många komponenter för att få systemet tätt att den totala summan inklusive allt sluter där. mwn det hade den ju gjort även om du fick köra på R12
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2534
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2006, 11:31:03 »
Värmepumpsservice ligger bara runt hörnet här, och han brukar vacuumsuga och fylla på med lämpligt medel, kostnad 500-1000:-
Egentligen ska man byta filter och kanske en del annat, men det går ändå.

Först måste man täta läckan, där ligger kostnaden. Man kan inte lämna in till märkesverkstad, kostar ALLTID skjortan när det gäller AC.

Det var rejälare AC-grejor i gamla jänkare. Moderna AC-system korroderar på några år i vårt saltade vinterväglag. Man får skydda skarvarna ordentligt med lämpligt guck. Alurör + stålplåt + fukt + salt > läckage.  >:(

Jag vet många gånger då det blir billigare att lämna till märkesverkstan.
har flera exempel med just Volvo 850 där evaparetorerna ger upp & bärjar läcka. detta är svårt att hitta. märkesverkstan vill ha 10 000:- föra tt fixa detta då hala instrumentbrädan m.m. måse ur bilen.
kylfirman hittar sällan desa lekagen & fuskar med att fylla systemet. systemet funkar några månader & sen får man fylla ingen, föra tt till sist ialla fall byta evaparator för 10 000:-

Så alla furk fyllningar har ju fördyrat reparationen.


sen har vi Volvo 940 där en del ac firmor drar egan slangar iställer för orginalets rör & då nöter dom hål på slangarna då dom inte ligger på rätt ställen, så det bir till att göra om allt
gör om gör rätt = koster pengar
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1530
  • CTC håller måttet
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #11 skrivet: 15 mars 2006, 11:41:32 »
Startkostnaden på märkesverkstan är så hög att man bör fundera på om man kan klara sig utan AC, speciellt på en gammal bil...

Och ACn är sällan tät på äldre svensksålda bilar, om den inte är renoverad. Bättre på importbilar.

Tätt är tätt, man ska inte fylla om det inte är tätt. Svårare än så är det inte.


Vad som sen är frågan är om ACn ska vara på på vintern (alltså om kompressorn ska snurra), där finns det delade meningar!
Min är på - har kanske mer nytta av AC på vintern än sommarn.  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 2m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2006, 13:42:58 »
Vad som sen är frågan är om ACn ska vara på på vintern (alltså om kompressorn ska snurra), där finns det delade meningar!
Min är på - har kanske mer nytta av AC på vintern än sommarn.  ;)

Det finns ju andra fördelar med att ha den igång på vintern. Mindre imma från fuktig uteluft tex.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2006, 22:10:20 »
CarMan.
Med all respekt för dej som ”dignitär” med många inlägg, måste jag ändå invända.  *vinkar*

Citera
gasol brinner!!! vem vill riskera att bilen exploderar om det blir en läcka?

Det är inte typiskt att bilar exploderar  p.gr.a. att deras AC blivit fyllda med Propan/Butanblandningar (Gasol, Kallas vanligen HC-köldmedier).
Sen början av 90-talet har miljontals bilar i USA, kanada och Australien körts med HC i bilens AC. Trots det  har  inga faktiska och verifierbara fall avtecknat sig i olycksstatistiken.

Gasol är förvisso brännbart. Men det är på de flesta tänkbara sätt mycket harmlösare än t.ex. bensin.
Det är därför som gasol t.o.m. är tillåtet som drivmedel i allehanda sprayflaskor. Tänk bara tanken på en person (kvinna eller man), som med fimpen dinglande i mungipan blåser hårspray kring skallen. Trots den breda användningen av gasoldrivna sprayflaskor, trots alla skräckscenarion som kan målas upp betraktas detta inte som något samhällsproblem. Vanliga genomsnittsmänniskor brukar ofta i såna här sammanhang skildras som riktigt korkade. Trots det har inte den breda användningen avtecknat sig i olycksstatistiken.

Alla som är rädda för explosioner i sina bilar, borde med det snaraste inse att de hela tiden kör omkring med massor av högexplosiv bensin i tanken. Bränsleläckagen är faktiskt rätt vanliga. Är man rädd för explosioner bör man direkt överge tanken på att driva bilen på både bensin och etanol. Diesel heter lösningen mot den rädslan.

Ute i europa används gasol i oerhört mycket större omfattning i hushåll än i Sverige. Det används för köksspisar, för värmning av varmvatten och för uppvärmning av bostäder. Den som fått skåda kvalite'n på sydeuropeiska installationer får definitivt inte vara explosionsrädd. Trots alla dessa bristfälliga installationer är brandolyckor som beror på gasol, sällsynta. Oändligt mycket sällsyntare än trafikolyckor.

Citera
det finns flera olika köldmedel som är godkända att ha i kylsystem, men det är bara ett medel som inte tränger igenom gummislangar som man har på bilar & det är R134a.

Var har du fått det ifrån? Det är helt tvärt om. För att hejda difussion av R134a behövs en betydligt bättre barriär än den för t.ex. R12.  b00k

Citera
det ända man byter när man konverterar en bil från R12 till R134a är torkfiltret, då den sak vara av annan typ som tåm esterolja.

För att konvertera från R12 till R134a, räcker det inte med att byta torkfiltret. Systemet måste tömmas på den gamla oljan och sköljas. Anledningen är att den mineralolja som finns i R12-system inte samsas med R134a. Det ”skär sig” helt enkelt. För att säkra smörjningen av kompressorn, måste mineraloljan bytas till den syntetiska PAG-oljan (Poly Alkaline Glycol). :,v(

Fördelen med gasolblandningar är att de är kompatibla med alla oljor. Både mineral och syntetiska. :)

Ovan i tråden dryftats även ”vinterkörning” av AC. Det är bra att så regelbundet som möjligt ha igång kompressorn. Alla AC-system i bilar läcker betydligt mer än system med helkapslade kompressorer. I bilar drivs kompressorn med rem. En av de svaga punkterna blir då kompressorns axeltätning. Står kompressorn stilla någon längre tid så försvinner den oljefilm som ska hjälpa axeltätningen att hålla tätt.  ???

Tyvärr är möjligheterna till vinterkörning rätt begränsade i vårt land. I styrutrustningen för bilens AC ingår även en skyddssensor som har uppgiften att förhindra att förångaren fryser ihop till ett isblock. Det innebär att sensorn inte tillåter start vid en temp under 4-5 plusgrader. Redan nere vid 10-12 plusgrader är den ytterst ovillig att snurra. Råkar den gå igång hamnar ju förångartempen  rätt snart under den kritiska nivån och stannar. :-\

Blandningar av Propan/Butan såväl som blandningar ar Propan/Isobutan kan användas för att ersätta både R12 och R134a. Även ren Propan fungerar i ett R12 eller R134a-system, men ger nackdelen av att driftstrycker blir oönskat högt. För att blanda upp Propanets kokpunkt och därmed sänka driftstrycket så kan man använda Butan. Antingen dess grundvariant eller Iso-varianten. Beroende på vilken variant man väljer så blir blandningsproportionerna olika.

Den som vill läsa mer om detta kan gå in på min hemsida. Hemsidan handlar i huvudsak om hemmameckande med Citroëner, men har även en rätt stor avdelning om AC. En hel del av detta gäller generellt även för andra bilmärken. http://www.fam-bjork.se

Den länk som HerrBrun lagt in i trådens första inlägg. http://Http://81.216.240.206/citroen/AC/index.html
är direktadressen till hemsidans AC-avdelning.

/Knut.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Jag älskar kyla!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2006, 22:36:57 »

Jag vet många gånger då det blir billigare att lämna till märkesverkstan.
har flera exempel med just Volvo 850 där evaparetorerna ger upp & bärjar läcka. detta är svårt att hitta. märkesverkstan vill ha 10 000:- föra tt fixa detta då hala instrumentbrädan m.m. måse ur bilen.
kylfirman hittar sällan desa lekagen & fuskar med att fylla systemet. systemet funkar några månader & sen får man fylla ingen, föra tt till sist ialla fall byta evaparator för 10 000:-

Så alla furk fyllningar har ju fördyrat reparationen.


sen har vi Volvo 940 där en del ac firmor drar egan slangar iställer för orginalets rör & då nöter dom hål på slangarna då dom inte ligger på rätt ställen, så det bir till att göra om allt
gör om gör rätt = koster pengar

Pratar vi tidig 940 har jag fixat några sånna när kunder köpt just orginalrör och kommit tillbaka året efter och haft läckage på exakt samma ställe, köpte då istället ut en piratslang via Avantia som man drog framför kondensorn och inte under bilen som orginalgjorde, och vad hände då jo de har fungerat hur bra som helst flera år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser