0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu måste jag få yttra mej om mina erfarenheter om ämnet ovan, vet att det körs en del bilar over there.Det har diskuteras en del om hc i bilar i europa och systemet som sådant var ett vattenburet system,alltså ingen gasol i ventilationen utan ett element som kyldes ner av 4gr vatten men det hela lades ner pga kostnad,utrymmes samt serviceskäl.Förstår inte riktigt att vissa tror att det ska vara så dyrt att konvertera jag tar mellan 2500:- och 3500:- för en konvertering.Visst man kan ju fråga sig om det är värt det,därför provtrycker jag dom gratis innan så man vet att det är lönt.Till Carman vill jag bara säga "aldrig hittat ett läkage på en kompressor" .Jag har under min säsong ca 250-350 fordon och utav dom så är ca 10% läkage på tätning utg axel.Sen kan man ju undra vars kompetensen ligger när du skriver "det finns ingen gas på andra sidan tätningen".Du kan ju skruva upp oljepluggen på en kompressor i ett fullt system, ett tips ta på dej din skyddsutrustning.Nu till Volvo , det är inte alls svårt att hitta läckan på en förångare på 850 & V70 ,det är bara att skruva bort fläktmotståndet och lysa in med en uv-lampa så ser man direkt om det läker,däremot är det ett j...drans skruvande för att byta förångaren.Det var vanligare på dom tidigare modellerna.På dom senare (och tidigare) så är det mer vanligt att torkfiltret rostar sönder, sitter på sugsidan och det bildas kondensvatten som kryper in under lacken så att det börjar rosta.Nästa problem är kompressorerna, där slits clutchen ut med för stort gap som resultat.Då funkar bilen perfekt i ca 10 min för att sen helt lägga av när den blir varm då orkar den inte dra.Det som är bra är att kompressorn inte är alltför dyr ny.Så på det stora hela så kan man säga att 850 & V70 ac-system skulle kunna gjorts bättre.Volvo 940 & 740 har säkert bytt 100st rör som går framför höger hjul och sätter numera bara dit ombyggnadsslangen framför kondensorn.Vill oxå påpeka att det är bättre grejor på eftermarknaden än vad orginal kan erbjuda.Då får Volvo,Audi,Ford,m fl säga vad dom vill.Det gäller framförallt kondensorer och torkfilter.Vill sen förklara hur det ligger till med ett system som är tomt men ändå tätt, det är till 100% axeltätningen, ofta är det hos bilägare som inte vet hur man ska sköta sitt ac-system.Man ska alltså köra ac:n på vinter halvåret ,men det kan vara lite knivigt när temperaturen går ner mot 4-5gr ute då bryter som sagts termostaten eller tempgivaren på bilar med acc.Tempgivaren är den lilla vårtan som sitter fram vid kondensorn eller kofångare.Mitt tips är att kör ned i ett p-garage och kör igång ac:n åtmindstonde en gång i månaden så ska ni se att bilen håller köldmediet 3ggr så lång tid.
då är det väll bara så att jag inte jobbar med som modeller som har lckande axeltätningar, för jag har inte stött på en enda.
alla ni som sett en kompressor vet att det är kolvar i dom flästa modeller som andvänds i bilar. det finns ingen gas på andra sidan axeltätningen.
Bullshit Carman ,tror du verkligen inte att det finns någon kvalitetsstyrning alls hos dessa leverantörer, säkert inte lika hög som i länder som Sverige,Tyskland mfl men kvalitetsstyrning finns det.Dom är inte ett dugg intresserade att få tillbaka 9000 st kondensorer av 10000 tillverkade.Att dom skulle ha olika specar, tror du verkligen i din vildaste fantasi att dom ena veckan tillverkar kondensorer med 0,7mm godstj och andra veckan 1,2mm.Nä dom vill ju naturligtvis göra så bra produkter som möjligt.Till tipo874 kan jag ge dej ett förslag, om det var en stående 2-cyl york-kompressor så satt det förmodligen två likadana kopplingar på kompressorn? det finns rotalock-kopplingar med avstängningventiler.Brukar montera sådana på "sommarbilar" med bra resultat.Det finns även tum-kopplingar med avstängning.Annars så kan du maila mej så finner vi på en lösning
det är vanligt att folk tror att orginal & pirat är samma delar, då många delar komer från samma fabrik! med det är sällan delarna håller samma spec!ibland så har man tilverkat delar med olika spec & i andra fall så är pirat delarna dom delar som inte höll måttet i kvalitets testen, som kanske är högre på orginal delen (specen)
Citat från: CarMan skrivet 21 mars 2006, 13:06:00det är vanligt att folk tror att orginal & pirat är samma delar, då många delar komer från samma fabrik! med det är sällan delarna håller samma spec!ibland så har man tilverkat delar med olika spec & i andra fall så är pirat delarna dom delar som inte höll måttet i kvalitets testen, som kanske är högre på orginal delen (specen) Detta är väl ändå en sanning med lite modifikation Tror inte att typ SKF och FAG sänker kraven på kulager kvaliten efter dom kört lagren åt dom stora bilmärkena...när man inhandlar s.k piratdelar så får man änvända sunt förnuft o jämföra delar mot varandra...finns ju rent skräp o delar som är tillverkade av samma tillverkare som sitter original på din bil men eftersom det inte står volvo audi eller mercedes på kartongen så är det några spänn billigare...skruvar lite i jänkkebilar o där har dom ett bra system, delar med bättre kvalite är märkt med X kostar några kronor mer men då är passformen oftast exakt eller materialkvaliten bättre....varför betala mer än man behöver !!! Står det made in china på din bildelskartong...skyll dig själv
Citat från: kek29 skrivet 22 mars 2006, 10:10:01Citat från: CarMan skrivet 21 mars 2006, 13:06:00det är vanligt att folk tror att orginal & pirat är samma delar, då många delar komer från samma fabrik! med det är sällan delarna håller samma spec!ibland så har man tilverkat delar med olika spec & i andra fall så är pirat delarna dom delar som inte höll måttet i kvalitets testen, som kanske är högre på orginal delen (specen) Detta är väl ändå en sanning med lite modifikation Tror inte att typ SKF och FAG sänker kraven på kulager kvaliten efter dom kört lagren åt dom stora bilmärkena...när man inhandlar s.k piratdelar så får man änvända sunt förnuft o jämföra delar mot varandra...finns ju rent skräp o delar som är tillverkade av samma tillverkare som sitter original på din bil men eftersom det inte står volvo audi eller mercedes på kartongen så är det några spänn billigare...skruvar lite i jänkkebilar o där har dom ett bra system, delar med bättre kvalite är märkt med X kostar några kronor mer men då är passformen oftast exakt eller materialkvaliten bättre....varför betala mer än man behöver !!! Står det made in china på din bildelskartong...skyll dig själv ja ni har mycke att lära. normalt tror folk presis som ni skriver att SKF lager bara finns i en enda kvalite.men det är ju beställaren som väljer hur hans produkt ska se ut. (förövrigt var just lager ett dåligt exepmel)men ni som inte jobbar mad grejorna märker ju inte så lätt skilnaderna.